Page 164 - polski 8 cz2
P. 164

Ciekawe!                            1.   Ustal, jakie postawy wobec dzieł sztuki przyjmują bohaterowie
                                                 przeczytanego fragmentu powieści. Pomoże ci w tym tabela.
        Najsłynniejsza rzeźba bogini piękno-
        ści Wenus (Afrodyty) została znaleziona
        w 1820 r. w porcie Adamas na greckiej                                                      Postawa
        wyspie Milos (na Morzu Egejskim). Figu-     Bohater               Zachowanie             (na podstawie
                                                                                                  zachowania
        ra miała jeszcze wtedy ręce, które straci-                       i wypowiedzi        i wypowiadanych słów)
        ła, według legendy, kiedy statek przewo-
        żący ją roztrzaskał się o skały w pobliżu   Judym
        wyspy. Wenus została zakupiona przez
        francuskiego ambasadora, a następ-   panna czytająca
        nie podarowana ówczesnemu królowi    przewodnik,
        Francji, Ludwikowi XVIII, i od 1821 r. znaj-  dwudziestokilkuletnia
        duje się w Luwrze. Posąg bogini piękno-  najstarsza z Polek,
        ści ma 202 cm wysokości oraz wymia-  opiekunka panienek
        ry: 121 cm w biuście, 97 cm w talii, 129 cm   (babcia)
        w biodrach. Wykonano ją prawdopo-
        dobnie w Atenach z doskonałego jako-  panienka mająca
                                             siedemnaście lat
        ściowo marmuru na początku II w. p.n.e.
        Ciekawostką jest niedbałe wykończenie   Wanda, najmłodsza,
        draperii z tyłu i po lewej stronie nóg, co   piętnastoletnia
        może sugerować, że te części nie były
        przeznaczone do oglądania.          2.   Zastanów się, na ile scharakteryzowane wyżej postawy lub zachowania są
                                                 reprezentowane wśród współczesnych zwiedzających muzea i wystawy.

                                                 a)   Kogo naprawdę interesuje sztuka? Których zwiedzających nudzi,
                                                     a którzy uważają, że wypada znać dzieła sztuki?
                                                 b)   Czy należy zmuszać innych do zwiedzania muzeów? Jakie to może
                                                     przynieść skutki? Uzasadnij swoją opinię.
                                                 c)   Odpowiedz, czy rzeczywiście każdy powinien obcować ze sztuką.
                                                     Dlaczego?
                                                 d)   Jak można by zachęcić innych do obejrzenia dzieł sztuki w muzeum?
                                                     Napisz dwa argumenty przemawiające za potrzebą poznawania dzieł
                                                     znanych artystów.

                                            3.   Ustalcie w klasie i wypiszcie znane wam dzieła, które chcielibyście zobaczyć
                                                 w oryginale, w muzeum, a nie w publikacjach książkowych lub w internecie.
                                                 Następnie sprawdźcie, gdzie są eksponowane.

                                            4.   Wymień jak najwięcej funkcji muzeów, które, według ciebie, czynią z nich
                                                 ważne miejsce w świecie kultury. Opracuj mapę myśli w zeszycie.





        Wenus z Milo, marmurowa rzeźba
        z ok. 130–100 r. p.n.e., eksponowana
        w Luwrze
                                                                        Funkcje muzeów









                                      162
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169