Page 168 - polski 8 cz2
P. 168
Henry Moore w swoim ogrodzie
nie przedmiotów i życia, które go otacza, nigdy nie da mu satysfakcji. [...]
Rzeźbiarz nowoczesny będzie pragnął, by prace jego były kreacjami, nowymi
w swej istocie, a nie tylko rezultatami kopiowania czy działania pamięci, po-
siadającymi jedynie życie z drugiej ręki, jak figury woskowe.
Rzeźbiarze różnią się celami i ideałami, odpowiadającymi różnicom
ich charakterów, osobowości i momentu rozwoju. Mnie samego najbardziej
porusza rzeźba pełnokrwista i samowystarczalna, pełnoprzestrzenna, [...]
5
5 witalny – związany z życiem rzeźba ta nie jest doskonale symetryczna, jest statyczna, jest silna i witalna ,
6
6 emanować – roztaczać wokół siebie emanująca jakby energię i siłę wielkich masywów górskich. Posiada własne
jakąś aurę życie, niezależne od przedmiotu, który przedstawia. […]
Pewne właściwości rzeźby nabierają dla rzeźbiarza fundamentalnej wagi.
Dla mnie właściwościami tymi są:
P ra wda w st osunku do ma t e riału. Każdy materiał ma od-
rębne właściwości. [...] Kamień, na przykład, twardy i zwarty, nie powinien
być fałszowany do tego stopnia, by wyglądał jak miękkie ciało. [...] Powinien
zachowywać swą twardą, napiętą kamienność.
P e łne urz e czywist nie nie t rójwymiar o w ości. O ekspre-
sji rzeźbiarskiej stanowi forma w pełnej swej realności przestrzennej. [...] Pra-
7
7 asymetria – brak symetrii lub jej naru- gnienie formy [...] wiąże się z asymetrią . Bryła symetryczna bowiem, będąc
szenie z dwóch stron taką samą, traci co najmniej połowę tych rozmaitych punktów
widzenia, które posiada bryła niesymetryczna.
Obse rwacja prz e dmiot ów na t uraln y c h. [...] Jest w natu-
rze nieograniczona różnorodność kształtów i rytmów, dzięki którym rzeźbiarz
może rozszerzyć swe doświadczenia z zakresu wiedzy o formach.
166