Page 168 - polski 8 cz2
P. 168

Henry Moore w swoim ogrodzie
                                            nie przedmiotów i życia, które go otacza, nigdy nie da mu satysfakcji. [...]
                                            Rzeźbiarz nowoczesny będzie pragnął, by prace jego były kreacjami, nowymi
                                            w swej istocie, a nie tylko rezultatami kopiowania czy działania pamięci, po-
                                            siadającymi jedynie życie z drugiej ręki, jak figury woskowe.
                                               Rzeźbiarze  różnią  się  celami  i  ideałami,  odpowiadającymi  różnicom
                                            ich charakterów, osobowości i momentu rozwoju. Mnie samego najbardziej
                                            porusza  rzeźba  pełnokrwista  i  samowystarczalna,  pełnoprzestrzenna,  [...]
                                                                                                                 5
        5   witalny – związany z życiem     rzeźba ta nie jest doskonale symetryczna, jest statyczna, jest silna i witalna ,
                                                      6
        6   emanować – roztaczać wokół siebie   emanująca  jakby energię i siłę wielkich masywów górskich. Posiada własne
        jakąś aurę                          życie, niezależne od przedmiotu, który przedstawia. […]
                                               Pewne właściwości rzeźby nabierają dla rzeźbiarza fundamentalnej wagi.
                                            Dla mnie właściwościami tymi są:
                                               P ra wda  w  st osunku  do  ma t e riału. Każdy materiał ma od-
                                            rębne właściwości. [...] Kamień, na przykład, twardy i zwarty, nie powinien
                                            być fałszowany do tego stopnia, by wyglądał jak miękkie ciało. [...] Powinien
                                            zachowywać swą twardą, napiętą kamienność.
                                               P e łne   urz e czywist nie nie   t rójwymiar o w ości. O ekspre-
                                            sji rzeźbiarskiej stanowi forma w pełnej swej realności przestrzennej. [...] Pra-
                                                                                 7
        7   asymetria – brak symetrii lub jej naru-  gnienie formy [...] wiąże się z asymetrią . Bryła symetryczna bowiem, będąc
        szenie                              z dwóch stron taką samą, traci co najmniej połowę tych rozmaitych punktów
                                            widzenia, które posiada bryła niesymetryczna.
                                               Obse rwacja  prz e dmiot ów  na t uraln y c h. [...] Jest w natu-
                                            rze nieograniczona różnorodność kształtów i rytmów, dzięki którym rzeźbiarz
                                            może rozszerzyć swe doświadczenia z zakresu wiedzy o formach.

                                      166
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173