Page 90 - polski 8 cz2
P. 90

6.   Przeczytane przez was utwory Juliusza Słowackiego i Aleksandra Fredry
                                                 należą do jednego rodzaju literackiego – dramatu. Zestawcie ich cechy
                                                 tak, aby wypełnić poniższą piramidę faktów. Przypomnijcie wiadomości
                                                 na temat dramatu poznane w klasie 7, a w razie potrzeby skorzystajcie ze
                                                 słownika terminów literackich.




                                                                                    Informacje niezbędne



                                                                                         Informacje ważne



                                                                                              Informacje pomocnicze




                                            7.   Sprawdźcie, co już wiecie na temat dramatu, a w jakich kwestiach
                                                 powinniście swoją wiedzę uzupełnić. Przygotujcie, a potem rozwiążcie quiz,
                                                 wykorzystując poznane wiadomości.
                                                 a)   Podzielcie się na grupy – niech każda grupa wymyśli dla siebie nazwę
                                                     lub przyjmie określony numer.
                                                 b)   Odwzorujcie poniższą tabelę z kolejnymi literami alfabetu na
                                                     większych kartkach, np. formatu A4.

                                             A           B          C           D           E          F


                                             G           H          I           J           K          L

                                             Ł           M          N           O           P          R

                                             S           Ś          T           U           W          Z


                                                 c)   Wpiszcie do poszczególnych rubryk terminy związane z dramatem
                                                     jako rodzajem literackim (np. nazwy gatunków, pojęcia dotyczące ich
                                                     budowy) oraz teatrem (np. nazwy twórców przedstawienia). Każdy
                                                     termin musi zaczynać się na podaną literę.
                                                 d)   Po zakończeniu uzupełniania tabeli powieście kartki na tablicy
                                                     i policzcie terminy. Nauczyciel poprosi o uzasadnienie wybranych
                                                     wpisów lub zadecyduje o trafności doboru (przyznaje 1 punkt za
                                                     poprawny termin i odejmuje 1 punkt za termin niepoprawny lub taki,
                                                     którego grupa nie potrafi wyjaśnić).
                                                 e)   Każda z grup – kolejno pierwsza dla drugiej, druga dla trzeciej itd. –
                                                     wybierze po cztery terminy ze swojego zestawu. Pytana grupa musi
                                                     wyjaśnić znaczenie pojęcia.
                                                 f)   Wygra grupa, która poda najwięcej trafnych terminów i udzieli
                                                     najwięcej poprawnych odpowiedzi (za poprawną odpowiedź grupa
                                                     otrzymuje 3 punkty, za niepoprawną odejmuje się jej 3 punkty).
                                                 g)   Oceny może dokonywać ewentualnie GRUPA EKSPERTÓW, wybrana
                                                     spośród uczniów. Ta grupa podlega ocenie nauczyciela w trakcie
                                                     zabawy lub później.

                                       88
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95