Page 93 - polski 8 cz2
P. 93

Rozmowa po premierze.                                                      3   Krystyna Zachwatowicz (ur. 1930) – sce-
                                                                                     nografka  teatralna i filmowa,  aktorka,
          Kuchnia filmowej Zemsty
                                                                                     reżyserka; opracowała kostiumy do ekra-
          Z ANDRZEJEM WAJDĄ i KRYSTYNĄ ZACHWATOWICZ                                  nizacji Zemsty w reż. Andrzeja Wajdy
                                                         3
          rozmawia Tomasz Fiałkowski

          TOMASZ FIAŁKOWSKI: Stanisław Pigoń , wydawca Pism wszyst-                  4   Stanisław Pigoń (1885–1968) – historyk
                                                     4
          kich Fredry, analizując tekst Zemsty, doszedł do wniosku, że jej           literatury polskiej, wybitny znawca twór-
          akcja toczy się około roku 1815. W wersji filmowej znajdujemy się          czości m.in. Adama Mickiewicza, Alek-
          w wieku XVIII, w Polsce jak z Kitowicza . Dlaczego taka decyzja?           sandra Fredry, Stefana Żeromskiego
                                                    5
                                                                                     5   Jędrzej Kitowicz (1727–1804) – historyk
             ANDRZEJ WAJDA: Widziano Fredrę jako pisarza już po części miesz-        i pamiętnikarz, autor książki  Opis oby-
          czańskiego, bo przecież Polska XIX wieku powoli przekształca się w Polskę   czajów za panowania Augusta III
          mieszczańską. Sam Fredro wdał się w korespondencję z władzą austriacką,    6   kontusz – staropolski ubiór męski w po-
          żeby uzyskać dla szlachty pozwolenie na noszenie kontuszy  – kontusz wyj-  staci długiej sukni zapinanej z przodu,
                                                                 6
          mowano  już  wtedy  ze  skrzyni  od  święta.  Tymczasem  bohaterowie  Zemsty   z charakterystycznymi rozciętymi ręka-
                                                                7
          ubierają się tak na co dzień, to nie jest jakiś relikt przeszłości . I tak chcieliśmy   wami
          ich pokazać. Ich świat odchodzi. Ogromny zamek jest znakiem przeszłości.   7   relikt przeszłości – wyrażenie ozna-
          To oni doprowadzili go do ruiny, prawdopodobnie takimi samymi kłótniami,   czające np. jakąś rzecz, która pochodzi
          jakie pokazał Fredro w Zemście, tylko o coś większego niż dziura w murze.   z poprzedniej epoki, ale przetrwała do
                                                                                     dziś w niezmienionej formie
          „Tu mieszkamy niby sowy” – wielkość i potęga przepadły przez ich marne
                                                                                     8   fraczek – zdrobnienie od rzeczownika
          charaktery. To, mam nadzieję, widać w filmie.                              frak; rodzaj uroczystego stroju męskiego
             Młodzi,  Wacław  i  Klara,  poprzez  swoje  kostiumy  przynależą
                                                                                     9   żupan – staropolski ubiór męski w for-
          w filmie do tego samego świata co Cześnik i Rejent. [...]                  mie długiej sukni zapinanej na guziki, ze
             KRYSTYNA  ZACHWATOWICZ:  Robiłam  Zemstę  dwa  razy  i  zawsze          stojącym kołnierzykiem i wąskimi ręka-
          Klara i Wacław, zgodnie z tą tradycją, byli postaciami już z XIX wieku. A prze-  wami
          cież w jednej z ostatnich scen Wacław mówi: „Ale jeśliś człowiek prawy,/ Jaką   10  podgolona czupryna – rodzaj fryzury
          taką daj szablinę –/ W Bogu wiara, że nie zginę”. Kiedy wypowiadał te słowa   charakterystycznej dla polskiej szlach-
                                       8
                                                                          9
          ubrany w XIX-wieczny fraczek , brzmiały fałszywie; kiedy nosi żupan  i ma   ty; odznacza się podgoleniem włosów
          podgoloną czuprynę , ta kwestia staje się nieodparcie wiarygodna.          na równej wysokości na karku oraz nad
                            10
                                                                                     uszami
             Po jakie wzorce Państwo sięgnęli? Słyszałem, że był to Norblin...
             ANDRZEJ WAJDA: Oglądaliśmy rysunki Norblina  w Muzeum Czarto-           11   Jan Piotr Norblin (1745–1830) – two-
                                                            11
          ryskich w Krakowie; sięgnąłem po nie po raz pierwszy przed laty, chyba przy   rzący w Polsce malarz, rysownik, grafik,
          okazji Popiołów . Część z nich znamy z reprodukcji, ale jest też wiele zupełnie   z pochodzenia Francuz
                       12
          nieznanych. Norblin rysował z natury, był właściwie fotografem swojej epoki!   12  Popioły – film w reżyserii Andrzeja
          Przyjechał, by zebrać materiał do teki kostiumów polskich, która później uka-  Wajdy (1965), będący ekranizacją po-
                                                                                     wieści Stefana Żeromskiego o tym sa-
          zała się w Paryżu. Ale w tych rysunkach obejrzeć można nie tylko kostiumy,   mym tytule
          przede wszystkim sposób, w jaki były noszone, gest, jaki im towarzyszył – lu-
          dzi tamtej epoki. [...]
             KRYSTYNA ZACHWATOWICZ: Prócz Norblina oglądałam też w Ga-
          binecie Rycin Muzeum Narodowego w Warszawie tekę rysunków [...] nie-
                                                                                     13  pikowany – określenie sposobu szy-
          ustalonego dotąd autora. Zawiera sto kilka wizerunków przedstawicieli jednej   cia polegającego na przeszywaniu co
          rodziny. Rysunki są bardzo precyzyjne, widać szczegóły stroju i uczesania.   najmniej dwóch warstw materiału ście-
          Pikowany  żupan Wacława znalazłam na jednym z tych rysunków.               giem w różnych kierunkach
                  13
                                                                                   91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98