Page 11 - wos 8
P. 11
Rozwój człowieka to ciągłe poznawanie siebie i własnych możliwości oraz
dążenie do tego, aby odkryć swoje atuty i dokonywać wyboru celów odpo-
wiadających aktualnie zaspokajanym (wzbudzonym) potrzebom. Człowiek
może też przekraczać własne ograniczenia poprzez wzmacnianie swoich
umiejętności oraz przyjmowanie odpowiedzialności za wybór ścieżek własne-
go rozwoju. Pamiętajcie, że warto rozmawiać na ten temat z dorosłymi, by
poznać ich zdanie, zrozumieć ich perspektywę, która wypływa z większego
doświadczenia i mądrości życiowej. Dzieciństwo w okresie przedszkolnym.
W skrócie
Człowiek jest istotą społeczną, gdyż nie może żyć i działać poza
społeczeństwem.
Życie w zorganizowanej społeczności zapewnia człowiekowi właściwy
rozwój oraz zaspokajanie podstawowych potrzeb.
Do najważniejszych potrzeb człowieka należą potrzeby: fizjologiczne, Okres szkolny i czas dojrzewania.
bezpieczeństwa, społeczne (przynależności, uznania i szacunku) oraz
potrzeba samorealizacji.
Na każdym etapie swojego życia człowiek kształtuje różne więzi, relacje,
które określają jego miejsce w społeczeństwie.
Czy już umiesz?
1 Czy człowiek jest istotą społeczną? Uzasadnij odpowiedź.
2 Podaj trzy pozytywne i trzy negatywne skutki życia człowieka Dorosłość.
wśród innych.
3 Określ, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe. Zdania fałszywe
przekształć tak, aby były prawdziwe.
a) Kontakty człowieka z innymi ludźmi nie są mu potrzebne na każdym
etapie życia.
b) Socjalizacja to proces, który trwa do momentu, aż człowiek osiągnie
pełnoletność.
c) Potrzeby i konieczność ich zaspokajania zmuszają człowieka
do aktywnego działania.
d) Potrzebę jedzenia i picia zaliczamy do potrzeby samorealizacji.
Okres starości.
4 Podaj po dwa przykłady sytuacji życiowych, w których człowiek zaspokaja
potrzebę przynależności oraz potrzebę uznania i szacunku.
5 Zastanów się, jak wyglądałoby twoje życie, gdybyś miał zaspokojone już Socjalizacja to proces, który trwa przez
wszystkie potrzeby i nie odczuwał żadnej więcej. Podaj trzy skutki takiej całe życie. Wymień przynajmniej po dwa
sytuacji.
czynniki, które – według ciebie – mają
6 Przeprowadźcie w klasie lub w grupach dyskusję na temat: Czy młodym największy wpływ na proces socjaliza-
ludziom potrzebni są dorośli? Zapiszcie argumenty za i przeciw. Wyniki cji na każdym z ukazanych na zdjęciach
pracy przedstawcie na forum klasy. etapów życia człowieka.
9