Page 15 - wos 8
P. 15
Kilka słów o autoprezentacji Autoprezentacja – sposób,
w jaki każdy człowiek – poprzez swoje
Człowiek, poprzez określone zachowania i działania, kształtuje swój wizerunek wypowiedzi, zachowania i sygnały
wśród innych ludzi. Kształtowanie wizerunku jest niezwykle istotne dla osią- niewerbalne – pokazuje na zewnątrz,
gnięcia celów osobistych i zawodowych, budowania swojego miejsca w grupie, kim jest albo za kogo chciałby być
nawiązywania nowych kontaktów czy podtrzymywania już istniejących. Wize- uważany.
runek to sposób, w jaki jesteśmy postrzegani przez innych. Ludziom zależy na
tym, aby ich wizerunek był pozytywny, aby byli spostrzegani jako mądrzy, mili,
sympatyczni, uczciwi itp.
Kształtowanie wizerunku jest procesem stałym, systematycznym i długo-
trwałym, powinno się też odwoływać do prawdziwych, autentycznych cech
ludzi. Mówimy wówczas o autentycznej autoprezentacji. Bywa jednak
i tak, że ludzie, chcąc osiągnąć jakieś ważne dla nich cele, przypisują sobie
cechy, których w istocie nie mają. Na przykład ktoś zna przeciętnie jakiś
język obcy, a podczas rozmowy kwalifikacyjnej przedstawia się jako osoba
biegle posługująca się tym językiem. Ktoś był tydzień na wakacjach, a mówi,
że był dwa tygodnie itd. Przykładów takich postaw jest wiele. Można powie-
dzieć, że ludzie dokonują kłamliwej autoprezentacji – przypisują sobie
zdarzenia, cechy, które są bliskie prawdy, ale prawdą nie są.
W procesie kształtowania wizerunku istotną rolę odgrywają różne czynni-
ki. Wymienić tu należy przede wszystkim efekt pierwszego wrażenia. Powstaje
on na gorąco, na skutek interakcji między ludźmi. Szybka ocena drugiego Interakcja – wzajemne
człowieka jest zazwyczaj rezultatem powierzchownego oglądu, oceny jego wi- oddziaływanie na siebie osób,
zualności, zachowania. Formułowane są opinie, że człowiek jest miły, sympa- przedmiotów lub zjawisk.
tyczny, ładny, elegancki lub odwrotnie – niemiły, niezbyt sympatyczny, niezbyt
ładny itp. Ludzie dokonują takiej oceny, zanim poznają swojego rozmówcę.
Czasami zjawisko to określane jest jako „poznanie przed poznaniem”. Ozna-
cza to, że formułujemy sądy o drugiej osobie, zanim tak naprawdę ją pozna-
my. Efekt pierwszego wrażenia jest trudny do weryfikacji, ludzie niechętnie
Jakie cechy przypisałbyś widocznym na zdjęciach osobom, które przyszły w sprawie pracy? Jakbyś je ocenił?
13