Page 15 - wos 8
P. 15

Kilka słów o autoprezentacji                                               Autoprezentacja – sposób,
                                                                                     w jaki każdy człowiek – poprzez swoje
          Człowiek, poprzez określone zachowania i działania, kształtuje swój wizerunek   wypowiedzi, zachowania i sygnały
          wśród innych ludzi. Kształtowanie wizerunku jest niezwykle istotne dla osią-  niewerbalne – pokazuje na zewnątrz,
          gnięcia celów osobistych i zawodowych, budowania swojego miejsca w grupie,   kim jest albo za kogo chciałby być
          nawiązywania nowych kontaktów czy podtrzymywania już istniejących. Wize-   uważany.
          runek to sposób, w jaki jesteśmy postrzegani przez innych. Ludziom zależy na
          tym, aby ich wizerunek był pozytywny, aby byli spostrzegani jako mądrzy, mili,
          sympatyczni, uczciwi itp.
             Kształtowanie wizerunku jest procesem stałym, systematycznym i długo-
          trwałym, powinno się też odwoływać do prawdziwych, autentycznych cech
          ludzi. Mówimy wówczas o autentycznej autoprezentacji. Bywa jednak
          i tak, że ludzie, chcąc osiągnąć jakieś ważne dla nich cele, przypisują sobie
          cechy,  których  w  istocie  nie  mają.  Na  przykład  ktoś  zna  przeciętnie  jakiś
          język obcy, a podczas rozmowy kwalifikacyjnej przedstawia się jako osoba
          biegle posługująca się tym językiem. Ktoś był tydzień na wakacjach, a mówi,
          że był dwa tygodnie itd. Przykładów takich postaw jest wiele. Można powie-
          dzieć, że ludzie dokonują kłamliwej autoprezentacji – przypisują sobie
          zdarzenia, cechy, które są bliskie prawdy, ale prawdą nie są.
             W procesie kształtowania wizerunku istotną rolę odgrywają różne czynni-
          ki. Wymienić tu należy przede wszystkim efekt pierwszego wrażenia. Powstaje
          on na gorąco, na skutek interakcji między ludźmi. Szybka ocena drugiego    Interakcja – wzajemne
          człowieka jest zazwyczaj rezultatem powierzchownego oglądu, oceny jego wi-  oddziaływanie na siebie osób,
          zualności, zachowania. Formułowane są opinie, że człowiek jest miły, sympa-  przedmiotów lub zjawisk.
          tyczny, ładny, elegancki lub odwrotnie – niemiły, niezbyt sympatyczny, niezbyt
          ładny itp. Ludzie dokonują takiej oceny, zanim poznają swojego rozmówcę.
          Czasami zjawisko to określane jest jako „poznanie przed poznaniem”. Ozna-
          cza to, że formułujemy sądy o drugiej osobie, zanim tak naprawdę ją pozna-
          my. Efekt pierwszego wrażenia jest trudny do weryfikacji, ludzie niechętnie



























                 Jakie cechy przypisałbyś widocznym na zdjęciach osobom, które przyszły w sprawie pracy? Jakbyś je ocenił?

                                                                                   13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20