Page 14 - wos 8
P. 14

Warto wspomnieć, że w komunikacji interpersonalnej powinny być prze-
                                            strzegane  uniwersalne  zasady,  które  wynikają  z  kultury  życia  codziennego.
                                            Należą do nich: zasada grzeczności (taktowne zachowanie, uprzejmość), za-
                                            sada  współdziałania  (budowanie  pozytywnej  atmosfery,  łagodzenie  napięć,
                                            wyjaśnianie niezrozumiałych i trudnych kwestii), zasada aprobaty (wyrażanie
                                            szacunku mimo różnicy opinii, zdań, zakaz obrażania, formułowania złośli-
                                            wych  uwag  i  żartów),  zasada  zainteresowania  rozmówcą  i  proponowanym
        Jedną z naturalnych barier          przez niego tematem (zaspokajanie ciekawości, uważne słuchanie, zadawanie
        komunikacyjnych jest duża
        różnica wieku. Do nieporozumień     pytań i prośby o wyjaśnienia), zasada wspólnoty (podkreślanie, jeśli to możliwe,
        między przedstawicielami różnych    podobieństwa poglądów, poszukiwanie w toku komunikacji wspólnej płaszczy-
        pokoleń prowadzi odmienność         zny rozmowy, koncentrowanie się na tych samych aspektach rozmowy – czyli
        postrzegania świata i przeżytych    rozumienie, o czym jest określona rozmowa). Przestrzeganie tych zasad sprzy-
        doświadczeń, a często także sam
        język komunikacji.                  ja porozumiewaniu się nawet wówczas, gdy poglądy rozmówców są odmienne.
                                               Ważne jest także, aby likwidować bariery utrudniające komunikację. Ta-
                                            kie działanie na pewno pozytywnie wpłynie na nasze życie i relacje z innymi.





        Krok po kroku


        Sztuka skutecznej prezentacji


        Niezwykle istotną rolę we współczesnych procesach komunikacyjnych, dotyczących zwłaszcza edukacji i pracy zawodo-
        wej, odgrywa prezentacja multimedialna. Narzędzie to, służące wzmocnieniu wypowiadanych słów poprzez obraz, pozwa-
        la skuteczniej zapamiętać odbiorcy przekazywane treści. Aby prezentacja była skuteczna i dobrze spełniała swoją funkcję,
        musi być przygotowana zgodnie z pewnymi zasadami. Oto one:

         1   Każda prezentacja musi mieć swój temat – przedstaw   6   Elementy graficzne muszą być czytelne, a ich zada-
             go na początku (slajd tytułowy).                      niem jest wspomaganie tekstu; często ich dobór ma

         2   Zastanów się, w jakim celu przygotowujesz prezenta-   największe znaczenie.
             cję, co chcesz osiągnąć, co chcesz przekazać i komu   7   Konsekwentnie stosuj kolory i czcionki. Pamiętaj, że
             (dostosuj treść i środki wyrazu do wieku i poziomu od-  kolorystyka i tło mają wspomagać prezentację, a nie
             biorcy).                                              dominować.
         3   Każdej planszy nadaj tytuł; zadbaj także o jednakowy   8   Umieszczenie animacji w slajdzie służy objaśnieniu ja-
             szablon i tło, aby prezentacja wyglądała elegancko,   kiegoś zjawiska lub uatrakcyjnieniu prezentacji; prze-
             estetycznie i nie rozpraszała uwagi słuchaczy.        sadne używanie różnorodnych efektów specjalnych
         4   Aby slajdy były czytelne, nie umieszczaj na nich więcej   dezorientuje słuchaczy.
             niż 5–6 linijek tekstu; tekst powinien składać się z ha-  9   Na zakończenie prezentacji przedstaw podsumowanie
             seł, a nie z rozbudowanych akapitów.                  służące utrwaleniu przekazanych treści. Może to być
         5   Zadbaj, aby tekst i pozostałe elementy były czytelne   cytat, sentencja, hasło, dowcip lub rysunek satyryczny.
             z większej odległości; wybierz odpowiednią czcionkę   10   Pamiętaj o podaniu źródeł wykorzystanych w prezen-
             – bez zbędnych ozdobników, udziwnień.                 tacji (autorów i tytułów utworów, materiałów ilustra-
                                                                   cyjnych itp.).

                                       12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19