Page 13 - wos 8
P. 13

Akt komunikacyjny

          Komunikacja  społeczna  jest  procesem  tworzonym  przez  akty  komunika-
          cyjne. Można powiedzieć, że jednostką komunikacji społecznej jest właśnie
          akt komunikacyjny. W jego strukturze należy wyróżnić kilka warstw:         Akt komunikacyjny –
          •  warstwę językową (co mówię?) – zachowania werbalne, językowe,           przekazywanie i odbieranie informacji
          •  warstwę emocjonalną (jak mówię?) – zachowania niewerbalne, intonacja    przez osoby lub grupy ludzi.
             wyrazowa i zdaniowa, tempo mówienia,                                    Intonacja – sposób wypowiadania
          •  warstwę kontekstualną (kiedy, gdzie, w jakich okolicznościach mówię?) – cechy   wyrazów i zdań wyrażający uczucia,
             sytuacji komunikacyjnej.                                                emocje, sądy mówiącego.
             Skutecznej komunikacji sprzyja dbałość o spójność między tymi warstwa-
          mi, co oznacza, że treści wypowiedzi powinny towarzyszyć odpowiednie ge-
          sty i odpowiednia mimika. Wypowiedź powinna też pasować do kontekstu.
          Spójność i adekwatność w procesie komunikacji sprzyjają budowaniu auten-
          tyczności rozmówców. Jest to niezwykle cenne, gdyż właśnie autentyczność
          warunkuje kształtowanie zaufania interpersonalnego.


                    NADAWCA                               ODBIORCA





                                        KOMUNIKAT






                                                                                     Zastanów się, jakich zasad muszą
                 mówi, gestykuluje, pisze         słucha, odkodowuje gesty, czyta
                                                                                     przestrzegać obie osoby, aby
         Akt komunikacyjny.                                                          komunikat był skuteczny.




          Więcej na temat


          Mowa ciała

          Komunikacja niewerbalna, nazywana mową ciała, dotyczy wszystkich ludzkich zachowań, postaw innych niż słowa,
          które to zachowania i postawy są też nośnikiem wiadomości i mają wspólne społeczne znaczenie. Komunikacja ta
          obejmuje: wygląd fizyczny, ruch ciała, gesty, wyraz twarzy, ruch oczu, dotyk, głos oraz sposób wykorzystywania czasu
          i miejsca w komunikowaniu się. Nie obejmuje jednak gestów, odpowiadających słowom, jak w przypadku języka migo-
          wego, ani słów pisanych lub przekazywanych elektronicznie. Badania naukowe dotyczące komunikacji niewerbalnej
          dowodzą, że w procesie komunikacji interpersonalnej jedynie 35% całego przekazu stanowi informacja słowna, a 65%
          to ekspresja niewerbalna. Na podstawie tych danych opracowana została zasada skutecznego przekazu, który:
          •   w 10% zależy od tego, co mówimy,
          •   w 30% jest konsekwencją tego, jak mówimy,
          •   w 60% zależy od mowy ciała.
          Podane informacje świadczą o tym, że komunikujemy się nie tylko za pomocą słów, lecz także gestów, mimiki itp.

                                                                                   11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18