Page 13 - wos 8
P. 13
Akt komunikacyjny
Komunikacja społeczna jest procesem tworzonym przez akty komunika-
cyjne. Można powiedzieć, że jednostką komunikacji społecznej jest właśnie
akt komunikacyjny. W jego strukturze należy wyróżnić kilka warstw: Akt komunikacyjny –
• warstwę językową (co mówię?) – zachowania werbalne, językowe, przekazywanie i odbieranie informacji
• warstwę emocjonalną (jak mówię?) – zachowania niewerbalne, intonacja przez osoby lub grupy ludzi.
wyrazowa i zdaniowa, tempo mówienia, Intonacja – sposób wypowiadania
• warstwę kontekstualną (kiedy, gdzie, w jakich okolicznościach mówię?) – cechy wyrazów i zdań wyrażający uczucia,
sytuacji komunikacyjnej. emocje, sądy mówiącego.
Skutecznej komunikacji sprzyja dbałość o spójność między tymi warstwa-
mi, co oznacza, że treści wypowiedzi powinny towarzyszyć odpowiednie ge-
sty i odpowiednia mimika. Wypowiedź powinna też pasować do kontekstu.
Spójność i adekwatność w procesie komunikacji sprzyjają budowaniu auten-
tyczności rozmówców. Jest to niezwykle cenne, gdyż właśnie autentyczność
warunkuje kształtowanie zaufania interpersonalnego.
NADAWCA ODBIORCA
KOMUNIKAT
Zastanów się, jakich zasad muszą
mówi, gestykuluje, pisze słucha, odkodowuje gesty, czyta
przestrzegać obie osoby, aby
Akt komunikacyjny. komunikat był skuteczny.
Więcej na temat
Mowa ciała
Komunikacja niewerbalna, nazywana mową ciała, dotyczy wszystkich ludzkich zachowań, postaw innych niż słowa,
które to zachowania i postawy są też nośnikiem wiadomości i mają wspólne społeczne znaczenie. Komunikacja ta
obejmuje: wygląd fizyczny, ruch ciała, gesty, wyraz twarzy, ruch oczu, dotyk, głos oraz sposób wykorzystywania czasu
i miejsca w komunikowaniu się. Nie obejmuje jednak gestów, odpowiadających słowom, jak w przypadku języka migo-
wego, ani słów pisanych lub przekazywanych elektronicznie. Badania naukowe dotyczące komunikacji niewerbalnej
dowodzą, że w procesie komunikacji interpersonalnej jedynie 35% całego przekazu stanowi informacja słowna, a 65%
to ekspresja niewerbalna. Na podstawie tych danych opracowana została zasada skutecznego przekazu, który:
• w 10% zależy od tego, co mówimy,
• w 30% jest konsekwencją tego, jak mówimy,
• w 60% zależy od mowy ciała.
Podane informacje świadczą o tym, że komunikujemy się nie tylko za pomocą słów, lecz także gestów, mimiki itp.
11