Page 12 - wos 8
P. 12

1.2.     O komunikacyjnej naturze człowieka




        Podejmij temat                          z  Zastanów się, czy człowiek mógłby rozwijać się cywilizacyjnie, gdyby nie
                                                 umiejętność mowy. Uzasadnij odpowiedź.





                                            Komunikacja społeczna
                                            Komunikowanie  się  ludzi  wydaje  się  sprawą  naturalną.  Wraz  z  wiekiem
                                            nabywamy  różnych  umiejętności  komunikacyjnych.  W  ich  skład  wcho-
                                            dzą: zdolność do posługiwania się językiem, zdolność do wyrażania uczuć
        Kontekst – w komunikacji            i emocji poprzez mimikę, gesty oraz zdolność do uwzględniania kontekstu
        międzyludzkiej oznacza zależność    wypowiedzi,  rozumienia  jego  znaczenia  w  różnych  sytuacjach.  Człowiek
        znaczenia treści jakiegoś fragmentu   nabywa więc kompetencji komunikacyjnej, czyli zdolności do posługiwania
        tekstu, wypowiedzi lub słowa        się językiem w różnych kontekstach komunikacyjnych.
        od treści i znaczeń słów, sytuacji
        ją poprzedzających lub po nich         Konteksty komunikacyjne to:
        następujących; kontekst pozwala     •  kontekst osobisty (prywatny), na który składają się własne doświadczenia,
        na dokładne zrozumienie wypowiedzi;    wiedza, zasób słownictwa oraz nastrój,
        znaczenie tych samych wyrazów       •  kontekst społeczny (publiczny), który tworzą inni ludzie (jednostki i grupy),
        czy zdań użytych poza kontekstem       ich pozycja w grupie (nadrzędna, podrzędna), ich kultura osobista. Na kon-
        (wyrwanych z kontekstu) nie będzie     tekst społeczny składają się różne sytuacje, które są na ogół zmienne.
        oczywiste, np. wyrażenie głowa
        do góry w znaczeniu dosłownym          W toku rozwoju i edukacji człowiek uczy się właściwie rozpoznawać kon-
        spełnia zupełnie inną funkcję niż to   teksty i uświadamia sobie, że do różnych sytuacji trzeba dopasować styl wypo-
        samo wyrażenie użyte w znaczeniu    wiedzi, własne zachowanie, tak aby respektować zasady dobrego wychowania
        przenośnym.                         i kultury osobistej.
        Komunikacja społeczna –                Na ogół przyjmuje się, że komunikacja społeczna jest to wymiana
        wymiana informacji, uczuć, emocji   informacji, wiadomości, a także uczuć i emocji między co najmniej dwie-
        między co najmniej dwiema osobami;   ma osobami. Aby taka wymiana była możliwa, ludzie muszą rozumieć język,
        na komunikację społeczną składa     w którym się komunikują (komunikacja werbalna) oraz swoją mowę ciała
        się komunikacja werbalna (językowa,
        słowna) oraz komunikacja niewerbalna   (komunikacja niewerbalna).
        (mowa ciała).                          Można powiedzieć, że komunikacja społeczna to proces, w którym uczest-
                                            niczą różni ludzie, ale także grupy, instytucje publiczne i media. W związku
                                            z tym należy wyróżnić:
                                            •  komunikację interpersonalną (uczestniczą w niej co najmniej dwie osoby,
                                               komunikują się w tym samym czasie i w tej samej przestrzeni),
                                            •  komunikację grupową (komunikują się grupy społeczne i/lub jednostki
                                               z grupami),
                                            •  komunikację medialną (jest to komunikacja pośrednia poprzez media).
                                               Warto zauważyć, że komunikacja społeczna ma ogromne znaczenie nie
                                            tylko dla jednostki, ale także dla całych społeczności. Jest ona niewątpliwie
                                            podstawą postępu cywilizacyjnego, pozwala bowiem człowiekowi przekazy-
                                            wać dokonane osiągnięcia następnym pokoleniom.

                                       10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17