Page 16 - wos 8
P. 16
Ciekawe! bowiem rezygnują z własnych pierwszych wrażeń, raczej chcą siebie spostrze-
Do taktyk autoprezentacyjnych zalicza gać jako kogoś, kto trafnie, nie myląc się, ocenia innych ludzi.
się również ingracjację, czyli prezen- Niezależnie od tego, czy autoprezentacja jest autentyczna, czy kłamli-
towanie siebie jako osoby miłej, sym- wa, dokonywana jest często świadomie poprzez stosowanie różnych taktyk
patycznej, towarzyskiej, a także intymi- autoprezentacyjnych. Używane są one np. w celu zrobienia dobrego wra-
dację, która polega na prezentowaniu żenia na innych, kreowania pozytywnego wizerunku, ale także w obronie
siebie jako osoby groźnej, mogącej zro-
bić krzywdę. zagrożonej reputacji czy dla usprawiedliwienia lub wytłumaczenia swojego
zachowania. Jedną z popularnych technik jest autopromocja, czyli przed-
stawianie siebie jako osoby inteligentnej, mającej wiedzę na różne tematy,
zorientowanej w wielu dziedzinach.
Każdy z nas powinien zatem uświadomić sobie, że autoprezentacja może
być wynikiem specjalnie podejmowanych wysiłków. Na przykład politycy sto-
sują różne taktyki autoprezentacyjne po to, aby pozyskać przychylność społe-
czeństwa i kształtować swój pozytywny wizerunek.
W skrócie
Człowiek musi być świadomy, że komunikacja społeczna jest
podstawowym sposobem budowania więzi, wspólnoty i relacji
z innymi ludźmi.
Efektywna komunikacja sprzyja osiąganiu własnych celów, dzieleniu się
informacjami i wiedzą, wyrażaniu emocji.
Istotną rolę w komunikacji społecznej pełni nasz wizerunek, czyli
to, jak postrzegają nas inni ludzie. Wizerunek kształtowany jest już
od momentu pierwszego kontaktu z drugim człowiekiem.
Jeśli chcesz, aby inni poznali ciebie – komunikuj się!
Czy już umiesz?
1 Omów zasady skutecznej komunikacji.
2 Zastanów się, w jakich sprawach porozumiewałeś się dzisiaj z innymi
ludźmi (rodzicami, nauczycielami, kolegami itd.). Na tej podstawie wypisz
przyczyny, dla których ludzie komunikują się ze sobą.
3 Określ, jakie znaczenie w komunikacji za pośrednictwem internetu
lub telefonu mają emotikony oraz emoji (czyt. emodżi).
4 W małych grupach przygotujcie krótkie scenki, a następnie przedstawcie
je, wykorzystując tylko komunikację niewerbalną. Jakie trudności napotka-
liście podczas odgrywania scenek, gdy zabrakło komunikacji werbalnej?
5 Obejrzyj wybrany program telewizyjny z udziałem kilku polityków. Napisz,
czy dyskusja w programie przebiegała zgodnie z zasadami skutecznej
Wymień wady i zalety każdej z ukaza- komunikacji. Zwróć uwagę na ewentualne przypadki łamania tych zasad.
nych form komunikacji interpersonalnej. Które z nich rozmówcy lekceważyli najczęściej? Dlaczego?
14