Page 16 - wos 8
P. 16

Ciekawe!                            bowiem rezygnują z własnych pierwszych wrażeń, raczej chcą siebie spostrze-
        Do taktyk autoprezentacyjnych zalicza   gać jako kogoś, kto trafnie, nie myląc się, ocenia innych ludzi.
        się również ingracjację, czyli prezen-  Niezależnie od tego, czy autoprezentacja jest autentyczna, czy kłamli-
        towanie siebie jako osoby miłej, sym-  wa, dokonywana jest często świadomie poprzez stosowanie różnych taktyk
        patycznej, towarzyskiej, a także intymi-  autoprezentacyjnych. Używane są one np. w celu zrobienia dobrego wra-
        dację, która polega na prezentowaniu   żenia na innych, kreowania pozytywnego wizerunku, ale także w obronie
        siebie jako osoby groźnej, mogącej zro-
        bić krzywdę.                        zagrożonej reputacji czy dla usprawiedliwienia lub wytłumaczenia swojego
                                            zachowania. Jedną z popularnych technik jest autopromocja, czyli przed-
                                            stawianie siebie jako osoby inteligentnej, mającej wiedzę na różne tematy,
                                            zorientowanej w wielu dziedzinach.
                                               Każdy z nas powinien zatem uświadomić sobie, że autoprezentacja może
                                            być wynikiem specjalnie podejmowanych wysiłków. Na przykład politycy sto-
                                            sują różne taktyki autoprezentacyjne po to, aby pozyskać przychylność społe-
                                            czeństwa i kształtować swój pozytywny wizerunek.





                                            W skrócie


                                                 Człowiek musi być świadomy, że komunikacja społeczna jest
                                                 podstawowym sposobem budowania więzi, wspólnoty i relacji
                                                 z innymi ludźmi.
                                                 Efektywna komunikacja sprzyja osiąganiu własnych celów, dzieleniu się
                                                 informacjami i wiedzą, wyrażaniu emocji.
                                                 Istotną rolę w komunikacji społecznej pełni nasz wizerunek, czyli
                                                 to, jak postrzegają nas inni ludzie. Wizerunek kształtowany jest już
                                                 od momentu pierwszego kontaktu z drugim człowiekiem.

                                                 Jeśli chcesz, aby inni poznali ciebie – komunikuj się!


                                            Czy już umiesz?

                                             1   Omów zasady skutecznej komunikacji.

                                             2   Zastanów się, w jakich sprawach porozumiewałeś się dzisiaj z innymi
                                                 ludźmi (rodzicami, nauczycielami, kolegami itd.). Na tej podstawie wypisz
                                                 przyczyny, dla których ludzie komunikują się ze sobą.

                                             3   Określ, jakie znaczenie w komunikacji za pośrednictwem internetu
                                                 lub telefonu mają emotikony oraz emoji (czyt. emodżi).

                                             4   W małych grupach przygotujcie krótkie scenki, a następnie przedstawcie
                                                 je, wykorzystując tylko komunikację niewerbalną. Jakie trudności napotka-
                                                 liście podczas odgrywania scenek, gdy zabrakło komunikacji werbalnej?
                                              5  Obejrzyj wybrany program telewizyjny z udziałem kilku polityków. Napisz,
                                                 czy dyskusja w programie przebiegała zgodnie z zasadami skutecznej
        Wymień wady i zalety każdej z ukaza-     komunikacji. Zwróć uwagę na ewentualne przypadki łamania tych zasad.
        nych form komunikacji interpersonalnej.  Które z nich rozmówcy lekceważyli najczęściej? Dlaczego?

                                       14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21