Page 20 - wos 8
P. 20

W grupie realizującej zadania może się pojawić pewne zjawisko, które
                                            jest określane jako próżniactwo społeczne. Czym jest to próżniactwo? Mamy
                                            z nim do czynienia wówczas, gdy wysiłek poszczególnych członków grupy
                                            włożony w wykonanie wspólnego zadania jest mniejszy niż w sytuacji indywi-
                                            dualnego wykonania zadania. To oznacza, że ludzie nieraz mniej czasu po-
                                            święcają na pracę zbiorową niż poświęciliby na pracę tylko dla siebie. Zatem
                                            niepożądanym efektem ubocznym pracy w grupie jest próżnowanie.
                                               Na szczęście nie zawsze się tak dzieje. Przykładowo – trudno byłoby osią-
        Osada wioślarska – ósemka ze
        sternikiem. W tej grupie nie ma     gać sukcesy w sportach zespołowych, takich jak wioślarstwo, w których zdo-
        miejsca na próżniactwo społeczne.   bycie tytułu mistrza zależy od realnego wspólnego wysiłku, bez próżnowania.
                                            Warto też dodać, że czynnikiem zapobiegającym próżniactwu społecznemu
                                            jest uznanie przez członków grupy wyznaczonego zadania za ambitne, inte-
                                            resujące i inspirujące. Współpraca między członkami grupy może dostarczać
                                            wielu dobrych wzorców, sprzyjać rozpoznawaniu stylu pracy innych, a tym
                                            samym dawać możliwość wzbogacania własnego warsztatu pracy nad okre-
                                            ślonym zadaniem.
                                               Do tworzenia się grup zadaniowych dochodzi np. podczas zabawy na po-
                                            dwórku, w szkole, miejscu pracy zawodowej, w obrębie lokalnej społeczności.
                                            Grupy te są nieodłącznym elementem funkcjonowania i rozwoju społeczeń-
                                            stwa, w którym wiele przedsięwzięć wykracza poza możliwości jednostki.




        W skrócie                                             Czy już umiesz?


             Człowiek funkcjonuje w różnych grupach: rodzinie,   1   Wymień, a następnie scharakteryzuj rodzaje grup
            grupie rówieśniczej, hobbystycznej, zawodowej          społecznych.
            itp., które ze względu na liczbę członków możemy
            podzielić na małe i duże, a ze względu na sposób   2   Przerysuj tabelę do zeszytu i wpisz do odpowiednich
            powstawania – na formalne i nieformalne.               kolumn podane niżej nazwy grup społecznych.
                                                                   przyjaciele, klasa, partia polityczna, grupa koleżeńska,
             Przynależność do danej grupy społecznej często        rodzina, drużyna piłkarska, fani zespołu muzycznego
            skłania nas do przyjęcia postawy konformistycznej
            (uleganie presji grupy). Ważną umiejętnością jest
            jednak przyjęcie postawy asertywnej (kulturalne             Grupy formalne        Grupy nieformalne
            odmawianie), kiedy członkowie grupy proponują nam
            działania społecznie negatywne.

             W grupie łatwiej jest realizować zadania,
            pod warunkiem, że jej członkowie umieją            3   Wyobraź sobie stadion piłkarski podczas meczu,
            współpracować, a ewentualne konflikty potrafią         na którym znajduje się duża zbiorowość ludzi.
            wykorzystywać dla rozwoju grupy.                       Wskaż możliwie jak najwięcej grup społecznych,
                                                                   które mogą się tam znajdować.
             W grupie uczymy się podejmowania decyzji,
            rozwiązywania sytuacji trudnych i konfliktowych,   4   Podaj trzy przykłady trudnych społecznie sytuacji,
            dowiadujemy się też, jaka jest wartość wspólnego       w których należy zachować się asertywnie.
            działania.                                         5   Podzielcie się na grupy i sformułujcie zasady, które –
                                                                   według was – powinny obowiązywać w idealnej
                                                                   grupie koleżeńskiej. Przedstawcie wnioski.

                                       18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25