Page 19 - wos 8
P. 19
Z kolei postawa asertywna polega między innymi na kulturalnej odmo-
wie w przypadku, gdy wytworzone przez grupę zwyczaje czy zachowania
nie mogą być zaakceptowane, naruszają na przykład dobro osobiste, ogólnie
przyjęte normy społeczne. Asertywność jest też zdolnością do wyrażania Asertywność – umiejętność
swoich oczekiwań wobec grupy. Asertywne zachowanie pozwala na uczenie wyrażania swoich myśli, uczuć
się, że różni ludzie mają różne opinie i prawo do ich wyrażania. Naturalnie i poglądów przy poszanowaniu zdania
owo wyrażanie musi się mieścić w przyjętych normach i nie naruszać granic innych ludzi; to także umiejętność
odmawiania w przypadku, gdy nie
wolności i dobra osobistego drugiego człowieka. Asertywność jest niezbędna zgadzamy się z ogółem.
wówczas, gdy należy przeciwstawiać się negatywnym praktykom czy zjawi-
skom społecznym.
Jak się zachować, gdy ktoś z grupy
rówieśniczej proponuje ci papierosa?
Niezbędna jest tu postawa asertywna.
Do jej przyjęcia nakłonić cię mogą
odpowiedzi na kilka pytań, które warto
sobie w takiej sytuacji zadać:
• Czy to jest bezpieczne dla mojego
zdrowia?
• Czy rodzice zgodziliby się na to?
• Jak będę się czuł, kiedy to zrobię?
Grupy zadaniowe
Grupy zadaniowe mogą, choć nie muszą, być grupami koleżeńskimi. Powsta-
ją na ogół po to, by zrealizować jakieś zadanie, na przykład wykonanie pro-
jektu. Nie wyklucza to oczywiście faktu, że grupa zadaniowa może się stać
trwalszą grupą, czyli grupą społeczną (np. koleżeńską).
W grupie zadaniowej istotne jest to, aby przemyśleć jej strukturę i podzie-
lić zadania najlepiej jak to możliwe, czyli zgodnie z możliwościami i uzdol-
nieniami członków grupy. Lider takiej grupy, nazywany często liderem zada-
niowym, potrafi to uczynić, ponieważ dobrze zna swoich kolegów. Podział
zadań oraz stworzenie harmonogramu ich realizacji znacznie ułatwia grupie
osiąganie celów. Jednak na tym nie kończy się działanie grupy zadaniowej,
trzeba bowiem sprawdzić, czy zadania zostały poprawnie wykonane, jakie
były szczególne sukcesy, a jakie niedociągnięcia. Taki proces oceny i warto-
ściowania zadania nazywamy ewaluacją. Ewaluacja – badanie wartości
Umiejętność współpracy w grupie to niezwykle ważna cecha, którą moż- lub cech programu, planu działania
na i warto u siebie kształtować. Pozwala ona na realizację zadań złożonych, albo obiektu w celu ich usprawnienia
trudnych, wymagających wspólnego wysiłku, niemożliwych do wykonania i rozwoju.
indywidualnie.
17