Page 19 - wos 8
P. 19

Z kolei postawa asertywna polega między innymi na kulturalnej odmo-
          wie  w  przypadku,  gdy  wytworzone  przez  grupę  zwyczaje  czy  zachowania
          nie mogą być zaakceptowane, naruszają na przykład dobro osobiste, ogólnie
          przyjęte normy społeczne. Asertywność jest też zdolnością do wyrażania     Asertywność – umiejętność
          swoich oczekiwań wobec grupy. Asertywne zachowanie pozwala na uczenie      wyrażania swoich myśli, uczuć
          się, że różni ludzie mają różne opinie i prawo do ich wyrażania. Naturalnie   i poglądów przy poszanowaniu zdania
          owo wyrażanie musi się mieścić w przyjętych normach i nie naruszać granic   innych ludzi; to także umiejętność
                                                                                     odmawiania w przypadku, gdy nie
          wolności i dobra osobistego drugiego człowieka. Asertywność jest niezbędna   zgadzamy się z ogółem.
          wówczas, gdy należy przeciwstawiać się negatywnym praktykom czy zjawi-
          skom społecznym.










                                                                                     Jak się zachować, gdy ktoś z grupy
                                                                                     rówieśniczej proponuje ci papierosa?
                                                                                     Niezbędna jest tu postawa asertywna.
                                                                                     Do jej przyjęcia nakłonić cię mogą
                                                                                     odpowiedzi na kilka pytań, które warto
                                                                                     sobie w takiej sytuacji zadać:
                                                                                     •   Czy to jest bezpieczne dla mojego
                                                                                         zdrowia?
                                                                                     •   Czy rodzice zgodziliby się na to?
                                                                                     •   Jak będę się czuł, kiedy to zrobię?

          Grupy zadaniowe

          Grupy zadaniowe mogą, choć nie muszą, być grupami koleżeńskimi. Powsta-
          ją na ogół po to, by zrealizować jakieś zadanie, na przykład wykonanie pro-
          jektu. Nie wyklucza to oczywiście faktu, że grupa zadaniowa może się stać
          trwalszą grupą, czyli grupą społeczną (np. koleżeńską).
             W grupie zadaniowej istotne jest to, aby przemyśleć jej strukturę i podzie-
          lić zadania najlepiej jak to możliwe, czyli zgodnie z możliwościami i uzdol-
          nieniami członków grupy. Lider takiej grupy, nazywany często liderem zada-
          niowym, potrafi to uczynić, ponieważ dobrze zna swoich kolegów. Podział
          zadań oraz stworzenie harmonogramu ich realizacji znacznie ułatwia grupie
          osiąganie celów. Jednak na tym nie kończy się działanie grupy zadaniowej,
          trzeba bowiem sprawdzić, czy zadania zostały poprawnie wykonane, jakie
          były szczególne sukcesy, a jakie niedociągnięcia. Taki proces oceny i warto-
          ściowania zadania nazywamy ewaluacją.                                      Ewaluacja – badanie wartości
             Umiejętność współpracy w grupie to niezwykle ważna cecha, którą moż-    lub cech programu, planu działania
          na i warto u siebie kształtować. Pozwala ona na realizację zadań złożonych,   albo obiektu w celu ich usprawnienia
          trudnych,  wymagających  wspólnego  wysiłku,  niemożliwych  do  wykonania   i rozwoju.
          indywidualnie.

                                                                                   17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24