Page 24 - wos 8
P. 24
Tak zakreślony proces decyzyjny powinien sprzyjać podjęciu optymalnej,
czyli najlepszej z możliwych decyzji. Warto zwrócić uwagę na to, że każda
faza wymaga sporego wysiłku intelektualnego, rozpoznawania przeszkód
i ograniczeń oraz uwzględnienia ryzyka.
W trakcie podejmowania decyzji bierze się pod uwagę wartości i cele
Decydent – osoba uprawniona decydenta. Jeśli nie występuje spójność między wybranym rozwiązaniem
do podejmowania decyzji. a wartościami, prowadzi to do pojawienia się niepokoju co do podjętych de-
cyzji. Ludzie zastanawiają się, czy nie warto było inaczej postąpić, np. kupić
inny model telefonu, pojechać w inne miejsce na wypoczynek. Za własne
decyzje człowiek sam odpowiada. A co z decyzjami zespołowymi?
W grupach społecznych wspólne podejmowanie decyzji jest sporym wy-
zwaniem. Decyzja o wycieczce szkolnej powinna być wspólna, a nie narzuco-
na przez jedną osobę – lidera (np. dyrektora, wychowawcę, przewodniczącego
klasy). Niewłaściwe wydaje się też podjęcie głosowania w tej sprawie, gdyż
z projektu wspólnej wycieczki niezadowolona mogłaby pozostać część gru-
py. Wspólne podejmowanie decyzji wymaga szczerej i otwartej komunikacji
Konsensus – zgodne stanowisko i osiągnięcia w jej wyniku porozumienia. Nie zawsze możliwy jest konsensus,
w jakiejś sprawie. który polega na wypracowaniu wspólnego stanowiska przez wszystkich i dla
Kompromis – porozumienie wszystkich członków społeczności. Osiągnięcie powszechnej zgody to proces
osiągnięte w wyniku wzajemnych trudny, wymaga bowiem dobrych stosunków, wzajemnego zaufania i szacun-
ustępstw. ku w grupie. Porozumienie takie często bywa zatem kompromisem między
różnymi oczekiwaniami.
Kompromis jest możliwy wówczas, gdy wszystkie zainteresowane strony
chcą dobrowolnie do niego dążyć. Ponadto strony powinny zaakceptować
fakt, że z kompromisem wiążą się pewne ustępstwa i pewne korzyści, które
wzajemnie powinny się równoważyć. To optymalne rozwiązanie nie zawsze
jest możliwe, jak choćby w świecie polityki, kiedy w państwie demokratycz-
nym o wielu ważnych sprawach decyduje głosowanie (parlament) lub wy-
brany lider (prezydent, premier). Niemniej wspólne podejmowanie decyzji
będzie sprzyjało kształtowaniu się satysfakcji członków grupy.
Podejmowanie decyzji w grupie
głosowanie decyzja lidera decyzja wspólna
Klasa szkolna jest grupą, w której decy-
zje podejmowane są w różny sposób.
Podaj przykłady sytuacji, kiedy w klasie:
decyduje lider, przeprowadza się głoso- konsensus kompromis
wanie, wspólnie osiąga się zgodę lub
kompromis. Metody podejmowania decyzji zespołowych.
22