Page 22 - wos 8
P. 22

słuszne, i demonstrują chęć pokonania drugiej strony. Jest to faza pełna gorących i negatywnych emocji. Przybiera na sile
        wzajemna krytyka, mogą się pojawić nowe jego ogniska, czyli do pierwotnego przedmiotu konfliktu dołączają się nowe
        problemy. Jeśli konflikt dotyczy grup, to w tej fazie pojawiają się przywódcy każdej ze stron, zazwyczaj ludzie postrzegani
        jako autorytety. Faza ta może trwać dopóty, dopóki strony nie uświadomią sobie konieczności rozwiązania konfliktu.
           W zależności od intensywności konfliktu, poziomu wzajemnej niechęci rozwiązywanie sytuacji konfliktowej przy-
        biera różne formy. W dużych organizacjach najczęściej dochodzi do negocjacji. Negocjacje można rozumieć jako
        sekwencję wzajemnych działań, poprzez które strony dążą do osiągnięcia możliwie korzystnego rozwiązania. Dobre
        zakończenie negocjacji to takie, na które zgadzają się obie strony, a wynegocjowany układ jest trwały. Czasami po-
        trzebna jest mediacja, czyli takie działanie, w trakcie którego osoba trzecia pomaga stronom we wzajemnej komuni-
        kacji, określeniu interesów i kwestii do dyskusji oraz dojściu do porozumienia. Bywa i tak, że konieczny jest arbitraż,
        czyli włączenie się do rozwiązania konfliktu bezstronnej osoby lub instytucji, która narzuca najkorzystniejsze – jej
        zdaniem – rozstrzygnięcie.














        Negocjacje.                         Mediacje.                           Arbitraż.

        Metody rozwiązywania konfliktów.

                                            Konflikt interpersonalny
                                            Inaczej  niż  w  przypadku  konfliktów  grupowych  wygląda  rozwiązywanie
        Konflikt interpersonalny –          konfliktu interpersonalnego, zachodzącego między dwiema osobami.
        konflikt zachodzący między osobami   W takich przypadkach istotniejsza od negocjacji czy mediacji staje się szczera
        lub grupami osób.                   rozmowa, konflikt bowiem ma głównie charakter komunikacyjny, więc jego
                                            rozwiązywanie też odnosi się do określonych zachowań komunikacyjnych.
                                               Konflikty interpersonalne można rozwiązywać na różne sposoby. Można
                                            uznać, że konflikt jest nieważny i – zamiast rzeczowej rozmowy, która po-
             Zachowania w sytuacji          winna doprowadzić do jego rozwiązania – świadomie inicjować rozmowę na
                  konfliktowej
                                            inny temat, czasami bardzo odległy od problemu, wręcz abstrakcyjny (próbu-
                                            je się żartować lub wprost zaprzeczać, że dana sytuacja jest konfliktem). Taki
                                            sposób komunikowania się nazwać można unieważnianiem konfliktu.
                 unieważnienie konfliktu
                                               Innym sposobem postępowania w konflikcie jest prezentowanie zacho-
                                            wań zaostrzających konflikt, czyli podjęcie rywalizacji. Dzieje się tak, gdy
                                            strony konfliktu wzajemnie obwiniają siebie za istniejącą sytuację, minimali-
                  podjęcie rywalizacji
                                            zują własną odpowiedzialność, obrażają siebie, a nawet stosują groźby po to,
                                            aby rozstrzygnąć spór na swoją korzyść.
                                               Kolejnym sposobem postępowania jest takie zachowanie, które prowadzi
                   porozumienie stron
                                            do rozwiązania konfliktu poprzez pojednanie stron. Polega ono na racjo-
        Sposoby postępowania w sytuacji     nalnej rozmowie, skoncentrowanej na przedmiocie sporu. Strony tego sporu
        konfliktowej.                       rzeczowo wyjaśniają swoje stanowiska, zadają sobie liczne pytania, szukają

                                       20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27