Page 51 - wos 8
P. 51

Podsumowanie działu 2.




           1   Wyjaśnij podane pojęcia.



               norma społeczna             hierarchia wartości             budżet domowy             deficyt budżetowy             statut szkoły



           2   Ustal, na podstawie danych z poniższego zestawienia, czy podane pod tabelą zdania są prawdziwe, czy fałszywe.


                        Wartości w życiu Polaków, wskazywane w odpowiedzi na pytanie o trzy najważniejsze
                                          (% osób ankietowanych w wieku 16 lat i więcej)

                        Ogółem                                             Według płci
          1.   Zdrowie 89,1%                                kobiety                           mężczyźni
          2.   Rodzina 81,1%
          3.   Miłość 19,8%                   1.   Zdrowie 90,7%                 1.   Zdrowie 87,5%
          4.   Uczciwość 17,8%                2.   Rodzina 84,6%                 2.   Rodzina 77,2%
          5.   Pieniądze 16,9%                3.   Miłość 20,9%                  3.   Pieniądze 19,3%
          6.   Poczucie stabilizacji 16,1%    4.   Uczciwość 17,9%               4.   Praca zawodowa 18,8%
          7.   Praca zawodowa 15,4%           5.   Poczucie stabilizacji 16,5%   5.   Miłość 18,5%
          8.   Wiara religijna 8,9%
          9.   Sprawność fizyczna 6,4%
          10.  Przyjaźń 5,7%
                                                                                    Źródło: GUS (badanie przeprowadzone w 2015 r.).
              a)  Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie pieniądze i pracę zawodową.
              b)  Zdecydowanie najważniejsze w życiu Polaków są zdrowie i rodzina.
              c)  Wiara w życiu Polaków jest ważniejsza niż posiadanie pieniędzy.
              d)  Ważne miejsce w hierarchii wartości – zarówno u kobiet, jak i mężczyzn – zajmuje miłość.

           3   Przedstaw różne możliwości kontynuowania nauki przez absolwenta szkoły podstawowej.
           4   Klasa i szkoła są miejscami socjalizacji. Uzasadnij tę tezę, podając pięć przykładów.

           5   Spośród poniższych zdań wybierz te, które podają prawdziwe informacje na temat kompetencji samorządu
              uczniowskiego.
                 z  Samorząd uczniowski może redagować i wydawać szkolną gazetę.
                 z  Samorząd uczniowski może odwołać nauczyciela z funkcji, gdy ten łamie prawa uczniów.
                 z  Samorząd uczniowski ma prawo do zorganizowania koncertu rockowego za zgodą dyrektora szkoły.
                 z  Samorząd uczniowski ma prawo do zapoznania się z programem nauczania każdego przedmiotu.
                 z  Samorząd uczniowski ma prawo do ograniczenia liczby godzin wybranego przedmiotu obowiązkowego.
                 z  Samorząd uczniowski może wybrać nauczyciela, który będzie pełnił rolę jego opiekuna.

           6   Przeanalizuj przedstawione poniżej sytuacje i zdecyduj, do kogo powinni odwołać się uczniowie w przypadku,
              gdy naruszane są ich prawa.
              a)  Dyrektor szkoły zakazał demokratycznych wyborów do samorządu uczniowskiego.
              b)  Nauczyciel nie chciał poinformować uczniów o ocenach z pracy domowej.
              c)  Nauczyciel obraził i uderzył ucznia podczas lekcji.
              d)  Jeden z uczniów jest nękany przez swoich rówieśników.

                                                                                   49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56