Page 116 - biologia 8
P. 116

Przekonaj się


        Obserwacja wpływu różnego stężenia soli w podłożu na kiełkowanie rzeżuchy

        Potrzebne materiały:   torebka nasion rzeżuchy ogrodowej, 4 spodeczki, 4 zakraplacze, łyżka stołowa, lignina lub wata,
                             linijka, sól kuchenna (chlorek sodu – NaCl, do sporządzenia roztworów soli o różnym stężeniu),
                             woda, 4 szklanki o pojemności 250 ml, mazak wodoodporny.
        Opis czynności:
         1   W 3 szklankach przygotuj roztwory soli o różnym stężeniu. Napełnij szklanki wodą. Do pierwszej wsyp 1 łyżkę stołową
             soli, do drugiej – 3, do trzeciej – 6. Każdą z nich odpowiednio oznacz, np. B1, B3, B6. Do czwartej szklanki nalej jedynie
             wody. Będzie służyła do nawadniania próby kontrolnej. Tę szklankę oznacz np. literą K.
         2   Na 4 spodeczkach umieść ligninę lub watę. Odpowiednio oznacz spodki: K, B1, B3, B6. Zwilż ich podłoża za pomocą
             zakraplaczy, również odpowiednio oznaczonych.
         3   Na każdej szalce wysiej po ok. 20 nasion rzeżuchy. Przygotowane zestawy postaw na parapecie okiennym.

         4   Przez 2 tygodnie prowadź obserwacje. Codziennie zwilżaj podłoża odpowiednich próbek właściwymi roztworami.
        Wynik obserwacji:     Licz kiełkujące rośliny i mierz je linijką. Zapisuj wyniki. Zaobserwuj, ile nasion wykiełkuje od 3. do 5.
                             dnia na każdym z podłoży. Czy rośliny różnią się wysokością? Czy można dostrzec także inne różni-
                             ce w ich wyglądzie? Jakie?
        Wniosek:               Sformułuj go i zapisz w zeszycie. Jakie stężenie soli uniemożliwia kiełkowanie rzeżuchy? (Skorzystaj
                             z wzoru na obliczanie stężeń: C  = m /m  · 100%; do przygotowania każdego z roztworów użyto 250 g
                                                               r
                                                        p
                                                            s
                             wody; zakładamy, że 1 łyżka mieści 18 g soli). Jaki wpływ wywiera nadmierne zasolenie gleb na
                             kiełkowanie i wzrost roślin? Dlaczego gleby należy zasilać nawozami mineralnymi ściśle według
                             doświadczalnie ustalonych norm – dawek? Czy sól używana w zimie do posypywania ulic może
                             zaburzać rozwój roślin rosnących na obrzeżach dróg? Uzasadnij odpowiedź.





        W skrócie                                             Czy już umiesz? Sprawdź się!

             Nisza ekologiczna to całokształt potrzeb życiowych   1   Wyjaśnij pojęcie zakres tolerancji.
            organizmu dotyczących czynników środowiska.
                                                               2   Podaj przykład stenobionta i eurybionta
             Tolerancja ekologiczna to zdolność organizmu          w odniesieniu do wybranego czynnika środowiska.
            do przystosowania się do zmian danego czynnika
            w określonych granicach. Skrajne wartości tych     3   Podaj 3 przykłady organizmów wskaźnikowych.
            granic to minimum i maksimum.                          O czym świadczy ich występowanie na danym terenie?
             Gatunki mogą mieć wąski lub szeroki zakres tolerancji   4   W grupach zaplanujcie doświadczenie, które pozwoli
            w odniesieniu do danego czynnika i są nazywane         określić stopień zanieczyszczenia gleby. Jakich
            odpowiednio: stenobiontami i eurybiontami.             gatunków wskaźnikowych można użyć do tego celu?

             Gatunki o wąskim zakresie tolerancji na określone   5   Wyszukaj w twojej okolicy miejsce, gdzie będzie
            warunki środowiska to gatunki wskaźnikowe.             widoczny przekrój gleby, np. w uskoku, wąwozie.
                                                                   Wyznacz na nim punkty w pionie, np. co 20 cm.
                                                                   Zmierz pH i temperaturę w każdym z nich. Zaobserwuj,
                                                                   jakie organizmy tam żyją. Wykonaj szkic warstw gleby
                                                                   i nanieś wszystkie dane. Wyciągnij wnioski z badania.

                                       114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121