Page 117 - biologia 8
P. 117
3.8 Populacja
Podejmij temat
Czy organizmy przedstawione na zdję-
ciu tworzą populację? Uzasadnij swoją
odpowiedź.
Grupy osobników tego samego gatunku tworzą populację
Organizmy, które reprezentują jeden gatunek, żyją na określonym obszarze
i w określonym czasie, swobodnie się kontaktują i krzyżują ze sobą, tworzą
populację (il. 3.50 i 3.51). Różnią się jednak między sobą wzrostem, masą Populacja – wszystkie osobniki
ciała, ak tywnością, ilością pobieranego pokarmu, odpornością na choro by jednego gatunku, które żyją na danym
i takie czynni ki środowiska, jak: tempe ratura, woda, światło, odczyn gleby, obszarze w określonym czasie i mogą
obecność innych organizmów. się swobodnie krzyżować.
Popu lację tworzy np. świetlik wy smukły w Karkonoskim Parku Narodo-
wym lub pantofelek w szkolnym akwarium. Ptaki żyjące w stadach, jak mewy
i kormorany, także są przykładami populacji zwierząt. Różne populacje mogą
mieć odmienną tolerancję ekologiczną w zakresie działania poszczególnych
czynników środowiska.
Aby scharakteryzować populację, podaje się jej cechy: liczebność, za-
gęszczenie, rozrodczość, śmiertelność, rozprzestrzenianie się, czyli migracje,
rozmieszczenie (struktura przestrzenna, struktura wiekowa i struktura płciowa).
3.50 Wiewiórki w miejskim parku tworzące populację 3.51 Populacja chabrów na polu żyta
Na podstawie wiadomości z poprzednich lekcji wymień oddziaływania, jakie występują między osobnikami populacji wiewiórek
pokazanych na zdjęciu. Wyjaśnij, jakie zależności mogą ją łączyć z populacjami innych gatunków. Określ także zależności między
populacjami chabrów i żyta pokazanymi na zdjęciu.
115