Page 176 - 883351_podrecznik chemia_kl7_nowaPP
P. 176
Doświadczenie 31.
Sporządzanie roztworu nasyconego soli kuchennej
sól kuchenna
Sprzęt: probówka, łapa do probówki, łyżeczka,
pipeta Pasteura z podziałką, drewniany
patyczek
Odczynniki: woda, sól kuchenna
Wykonanie:
1
• Do probówki wlej wodę (maksymalnie do wysokości
4
naczynia).
• Małymi porcjami wprowadzaj sól kuchenną.
Po każdej porcji soli zawartość naczynia wymieszaj
patyczkiem.
• Czynność powtarzaj, ale do momentu, gdy część soli
pozostanie nierozpuszczona. woda
Obserwacje: W trakcie dodawania soli kuchennej kryształy zanikają. Po użyciu większej ilości substancji stałej część jej
nie zanika, pomimo mieszania, tylko opada na dno. Przez całe doświadczenie ciecz jest bezbarwna.
Wnioski: Sól kuchenna bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie. Po dodaniu pierwszej porcji soli kuchennej powstałą
ciecz nazywamy roztworem nienasyconym. Roztwór nasycony otrzymamy, gdy po rozpuszczeniu kilku
porcji soli w wodzie część soli już więcej się nie rozpuszcza.
Określanie rodzaju roztworu w każdym z przypadków zależy od ilości
rozpuszczonej substancji. Substancję, której będzie większa ilość w roztworze,
nazywamy rozpuszczalnikiem. Często jest to woda, choć czasami są to inne
substancje. Dla przykładu – nie wszystkie farby rozpuszczają się w wodzie,
służą do tego specjalne rozpuszczalniki.
Podział mieszanin ze względu na ilość substancji rozpuszczonej
Ciekawe!
Miód jest przykładem roztworu przesy-
conego, czyli układu, w którym stężenie Mieszaniny
cukrów w wodzie jest większe od stęże-
nia roztworu nasyconego cukrów w wo-
dzie w danych warunkach.
roztwór nasycony roztwór nienasycony
roztwór, w którym w określonych roztwór, w którym możemy
warunkach nie jesteśmy już rozpuszczać kolejne porcje
w stanie rozpuścić więcej substancji substancji
174