Page 130 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 130

W skrócie


            Torem ruchu nazywamy linię, którą zakreśla poruszające się ciało.
            Ruch, którego torem jest linia prosta, nazywamy ruchem prostoliniowym.

            Ruch, którego torem jest dowolna linia krzywa, nazywamy ruchem krzywoliniowym.

            Położenie ciała w dowolnej chwili można określić, stosując związany z układem odniesienia, wybrany jedno-, dwu –
            lub trójwymiarowy układ współrzędnych.

            Droga to długość toru ruchu. Jednostką drogi jest metr (1 m).
            Jeśli ciało przemieszcza się wzdłuż osi x i nie zawraca, to przebyta droga jest równa s = Δx = x 2  – x 1 .

            Droga jest najczęściej dłuższa niż odległość w linii prostej pomiędzy miejscem rozpoczęcia ruchu a miejscem jego
            zakończenia.


        Czy już umiesz? Sprawdź się!


         1   Jaką linią jest tor ruchu końca wskazówki zegara?  7  Na mapie okolic Kielc widzisz odległości podane
                                                                   w kilometrach. Oblicz drogę, którą należy przebyć, aby:
         2   Oblicz drogę przebytą przez samochód, jeśli wiesz,
             że po opuszczeniu garażu przejechał on w kierunku     a)  z Chęcin dojechać do Włoszczowy,
             wschodnim 3 km, po czym skręcił na północ             b)  z Kielc dojechać do Chmielnika,
             i przejechał jeszcze 4 km. Przedstaw graficznie tor   c)  z Oblęgorka dojechać przez Kielce do Bilczy.
             ruchu samochodu. Przyjmij, że 1 cm odpowiada 1 km.

         3   Powiedz, jakim ruchem (prostoliniowym czy                       Łopuszno  11  Oblęgorek  7  11  3
             krzywoliniowym) poruszają się:                                         2          8     2    11  11
                                                                           21               10   12     6   7
             a)  zawodnik w biegu na 100 metrów,                      Włoszczowa    15         9     8   3
             b)  piłka wykopywana przez bramkarza na drugą             1                      15  7  2  9  KIELCE
                połowę boiska,                                                  Małogoszcz  Chęciny  9
             c)  tyczkarz skaczący nad poprzeczką,                           22             17     13   Bilcza
                                                                                                        4
             d)  jabłko spadające z drzewa,                                                23
             e)  bolid na torze wyścigowym.                                            20                 32
                                                                      Nagłowice
         4   Jakich układów współrzędnych trzeba użyć,                           Jędrzejów            16   16
             aby opisać ruchy z zadania 3.?                                       15     1     33    Lipnik  Chmielnik
                                                                                             20
         5   Wyznacz drogę przebytą przez siebie na trasie, którą                                         13
             codziennie przechodzisz (np. dom – szkoła). Za miarę
             długości przyjmij długość swojego kroku i zastosuj ją   8  Wykorzystaj dowolny program/aplikację i zaplanuj
             do swojego pomiaru. Możesz również w ten sposób       wycieczkę z Krakowa do Gdańska, wybierz co najmniej
             zmierzyć na lekcji fizyki długość korytarza (boiska)   dwa warianty podróży (przez różne miejscowości).
             i porównać swój wynik z wynikami kolegów z grupy.     Oblicz, jaką drogę miałbyś do przebycia, podróżując
                                                                   wybranymi torami. Sprawdź na mapie, jaką drogę
         6   Robotnik malujący pasy na kominie elektrociepłowni    miałby do przebycia samolot lecący z Krakowa
             znajdował się o godzinie 7:30 na wysokości h 1  = 25 m   do Gdańska.
             nad ziemią, a o godzinie 8:30 był na wysokości
             h 2  = 200 m. Jaką drogę przebył robotnik w ciągu   9  Na rysunku przedstawiającym tor ruchu samochodu
             godziny? Zaznacz położenie robotnika w czasie jego    z zadania 2. zaznacz wektor przemieszczenia. Zmierz
             wspinania się, w wybranym układzie współrzędnych.     długość wektora i oblicz drogę, jaką przebyłby
             Jaka była wysokość komina, jeśli o 8:30 robotnikowi   samochód jadący wzdłuż toru zgodnego z wektorem
             pozostało do przejścia 50 metrów?                     przemieszczenia.

                                      128
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135