Page 131 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 131

5.3    Badanie ruchu jednostajnego prostoliniowego




          Podejmij temat                      O O  Co wspólnego mają ze sobą monotonia i ruch jednostajny prostoliniowy?
                                              O O  Jaką wspólną właściwość mają ruchy jednostajne prostoliniowe różnych
                                                   ciał?





          Jaki ruch nazywamy ruchem jednostajnym?
          Aby odpowiedzieć na postawione pytanie, musisz poznać cechy ruchu jednostajnego prostoliniowego. Wykonaj do-
          świadczenia.




          Doświadczenie 37.

          Badamy, w jakim czasie pęcherzyk powietrza
          przebywa takie same odcinki drogi

          Niezbędne przedmioty:   rurka (wężyk) o długości ok. 1 m, zabarwiona woda lub
                               gliceryna, plastelina, flamaster, stoper, linijka, drewniana
                               listewka, taśma klejąca lub gumki recepturki (możesz
                               użyć gotowego przyrządu – szklanej, zasklepionej rurki
                               z pęcherzykiem powietrza)

          Wykonanie:
          •  Przygotowanie przyrządu: weź rurkę (wężyk) zasklepioną z jednej strony
             np. plasteliną. Nalej do rurki, prawie do pełna, wody lub gliceryny, ale
             tak, aby został w niej pęcherzyk powietrza. Zamknij wylot rurki plasteliną.
             Przyklej wężyk (rurki nie musisz przyklejać) taśmą do drewnianej listewki, tak
             aby ułożony był prosto. Zaznacz na rurce flamastrem jednakowe odcinki,
             np. 20-centymetrowe. Nie zaczynaj odmierzania od początku rurki – postaw
             pierwszą kreskę w odległości 5–10 cm od początku rurki, a dopiero potem
             odmierz 20-centymetrowe odcinki.
          •  Odwróć rurkę do góry dnem (może być też pod pewnym, ale stałym, kątem
             do poziomu) i zmierz czasy, w których pęcherzyk przebywa 20-centymetrowe
             odcinki drogi między kolejnymi kreskami. Użyj stopera lub telefonu
             komórkowego. Wykorzystaj (dostępną w telefonie lub stoperze) funkcję
             zapisywania pomiarów pośrednich.
          •  Powtórz pomiary trzykrotnie.
          •  Wyniki zapisz w tabeli.
          •  Oblicz średnie arytmetyczne czasów, w których pęcherzyk przebywa kolejne
             odcinki.
          •  Określ niepewność pomiarową t śr .







                                                                                   129
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136