Page 131 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 131
5.3 Badanie ruchu jednostajnego prostoliniowego
Podejmij temat O O Co wspólnego mają ze sobą monotonia i ruch jednostajny prostoliniowy?
O O Jaką wspólną właściwość mają ruchy jednostajne prostoliniowe różnych
ciał?
Jaki ruch nazywamy ruchem jednostajnym?
Aby odpowiedzieć na postawione pytanie, musisz poznać cechy ruchu jednostajnego prostoliniowego. Wykonaj do-
świadczenia.
Doświadczenie 37.
Badamy, w jakim czasie pęcherzyk powietrza
przebywa takie same odcinki drogi
Niezbędne przedmioty: rurka (wężyk) o długości ok. 1 m, zabarwiona woda lub
gliceryna, plastelina, flamaster, stoper, linijka, drewniana
listewka, taśma klejąca lub gumki recepturki (możesz
użyć gotowego przyrządu – szklanej, zasklepionej rurki
z pęcherzykiem powietrza)
Wykonanie:
• Przygotowanie przyrządu: weź rurkę (wężyk) zasklepioną z jednej strony
np. plasteliną. Nalej do rurki, prawie do pełna, wody lub gliceryny, ale
tak, aby został w niej pęcherzyk powietrza. Zamknij wylot rurki plasteliną.
Przyklej wężyk (rurki nie musisz przyklejać) taśmą do drewnianej listewki, tak
aby ułożony był prosto. Zaznacz na rurce flamastrem jednakowe odcinki,
np. 20-centymetrowe. Nie zaczynaj odmierzania od początku rurki – postaw
pierwszą kreskę w odległości 5–10 cm od początku rurki, a dopiero potem
odmierz 20-centymetrowe odcinki.
• Odwróć rurkę do góry dnem (może być też pod pewnym, ale stałym, kątem
do poziomu) i zmierz czasy, w których pęcherzyk przebywa 20-centymetrowe
odcinki drogi między kolejnymi kreskami. Użyj stopera lub telefonu
komórkowego. Wykorzystaj (dostępną w telefonie lub stoperze) funkcję
zapisywania pomiarów pośrednich.
• Powtórz pomiary trzykrotnie.
• Wyniki zapisz w tabeli.
• Oblicz średnie arytmetyczne czasów, w których pęcherzyk przebywa kolejne
odcinki.
• Określ niepewność pomiarową t śr .
129