Page 129 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 129
Przykład 22.
Uczniowie pojechali na wycieczkę do Krakowa. Po zwiedzeniu wystawy
w Muzeum Przyrodniczym przy ulicy św. Sebastiana ruszyli pieszo na Ry-
nek Główny. Jaką drogę przebyli uczniowie?
Rynek Wniebowzięcia
kościół
Główny
Sukiennice NMP
Grodzka
św. Sebastiana
Muzeum Przyrodnicze
Wawel
skala 1 : 20 000
WISŁA
Łączna odległość zmierzona linijką wynosi 4,5 cm.
Skorzystamy ze skali, z której wiemy, że 1 cm na planie odpowiada
20 000 cm (200 m) w rzeczywistości.
Przebyta droga wynosi: Jaką drogę przebyliby uczniowie, idąc
s = 4,5 · 200 m = 900 m z Muzeum Przyrodniczego ulicą Grodzką
Odpowiedź: Uczniowie przebyli drogę 900 m (0,9 km). w stronę Rynku Głównego. Wykonaj
stosowne obliczenia w zeszycie.
Więcej na temat
Wektor przemieszczenia
Jeśli chcemy określić położenie ciała w danej chwili, a znamy jego począt- y
kowe położenie oraz przebytą drogę, to możemy uczynić to tylko wtedy, gdy szlak 1 B
znany jest tor ruchu. Jeśli tor ruchu ciała nie jest znany, wówczas do określe-
nia położenia ciała w danej chwili nie wystarczy znajomość przebytej drogi
i położenia początkowego.
Załóżmy, że turysta wyruszył w góry i przebył drogę równą 3 km. Z miej-
sca, skąd rozpoczął swoją wędrówkę, mógł udać się w różne strony, a więc
wybrać różne szlaki. W takim wypadku, aby określić gdzie się on znajduje,
trzeba mieć dodatkowe informacje na temat kierunku oraz strony, w którą A szlak 2
się poruszał. Wielkością, która to opisuje, jest przemieszczenie. Jest to wiel- 0
kość wektorowa, gdyż ma wartość, kierunek i zwrot. x
Przemieszczeniem (wektorem przemieszczenia) w pewnym czasie nazywamy wektor, którego początek znaj-
duje się w początkowym położeniu ciała, a koniec – w końcowym położeniu ciała.
127