Page 39 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 39

92. Gdy potrzebna pomoc





                — Wcale nie! — zaprotestowały dziewczęta. — Ale dzisiaj nie mówimy
            o niczyich wadach, prawda? Przecież ma być przyjemnie! Sama mówiłaś, że to
            świetna zabawa — wołały jedna przez drugą.

                Nikt nie mógł się doczekać chwili otwarcia pudła, ozdobionego wielkim
            czerwonym sercem. Rola listonosza przypadła Darkowi. Wręczał kolorowe
            karteczki z prawdziwą elegancją — dziś jego żartobliwe docinki nikogo nie raniły
            ani nie gniewały. Śmiechom nie było końca!
                Tylko Basia się nie śmiała. Na swoją ławkę pod oknem wytrząsnęła całą

            zawartość tornistra i zapamiętale przeglądała książki i zeszyty. Basia nie dostała ani
            jednej kartki. Nikt do niej nie napisał. Niby nic dziwnego, do ich klasy chodziła
            od niedawna i z nikim nie zdążyła się zaprzyjaźnić. Nie to co Jolka — wesoła,
            przez wszystkich lubiana — roześmiana patrzyła na stos karteczek; chyba każdy

            w klasie do niej napisał… I właśnie Jolka kątem oka zauważyła,
            jak Basia po cichutku wymknęła się z klasy.
                — Słuchajcie! — zawołała, przekrzykując radosny gwar.
            — Czy do Basi naprawdę nikt nie napisał?

                Popatrzyli na siebie zakłopotani.
                — Faktycznie, głupio wyszło — mruknął
            Darek — listonosz, skrobiąc się po głowie.
            — I co my teraz zrobimy?

                — A miało być wszystkim
            tak przyjemnie — westchnęła Ada.
                — Mam jeszcze jedną zapasową
            kartkę! — zawołał Marek.
            — Napiszmy na niej coś do Basi!

            Wszyscy! A Darek niech powie,
            że tę kartkę zostawił na deser albo
            że przykleiła się do pudła, albo coś…
                — To ja lecę po Basię! — poderwała

            się Jolka. — Chyba uda mi się ją dogonić…
                                Fragment opowiadania Ewy Barskiej



            1.  Wymyśl i napisz ciąg dalszy opowiadania. Korzystaj ze słowników.
            2.  Powiedz, jakie jest przesłanie opisanego zdarzenia.
            3.  Zastanówcie się, jakie zachowania mogą sprawić, że przestaniecie się
                przyjaźnić.
            4.  Przygotuj notatkę dotyczącą wybranego szkolnego wydarzenia,
                która mogłaby się znaleźć w klasowej kronice.

                                                                                                          37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44