Page 41 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 41
93. Jak łatwo się pomylić
— Dawaj, już my to sprawdzimy! — Tomek zaczął wyrywać Wojtkowi plecak.
— Co wy robicie? — zabrzmiał tuż obok głos pani wychowawczyni. — Dlaczego
się z nim szarpiecie?
— Bo on ukradł mój kalkulator — poskarżył się Maciek. — I nie chce się
przyznać.
— Czy to prawda, Wojtku? — spytała pani.
— Nie… nieprawda… — jąkał się przestraszony Wojtek.
— Chodźmy do klasy. Tam porozmawiamy — zdecydowała pani, biorąc Wojtka
za rękę.
Ruszyli za panią. Maciek aż kipiał z oburzenia. Pewnie dlatego zaczął kichać
raz za razem. Sięgnął do kieszeni swoich nowych, modnych spodni po chusteczkę
i nagle — przystanął. Jarek i Tomek odwrócili się.
Maciek trzymał w dłoni swój nowy, wspaniały czerwony kalkulator. Wpatrywał
się w niego niewidzącym spojrzeniem.
— Ech wy, detektywi od siedmiu boleści — pokiwał głową Jarek i pobiegł
do pani, która uspokajała płaczącego Wojtka.
Ewa Barska
1. Ustal, jakie postępowanie chłopców nie powinno się nigdy powtórzyć,
a zachowanie którego chłopca należy pochwalić.
2. Co może czuć osoba niesprawiedliwie oskarżona?
3. Jak należy postępować w podobnej sytuacji? Co jeszcze powinno się
wydarzyć w opowiadaniu?
4. Opisz zachowanie Maćka. Jakie ono było?
5. Wypisz z opowiadania Dochodzenie wyrazy z ó. Pogrupuj je według
podanych zasad.
Wyrazy z ó wymiennym na o, a, e.
Wyrazy z ó w końcówce ów.
39