Page 163 - historia 6
P. 163
W podobnym tonie wypowiadał się Stanisław Konarski, autor
dzieła O skutecznym rad sposobie. Był on zwolennikiem monarchii kon-
stytucyjnej, czyli takiej, w której uprawnienia króla określa i ogra-
nicza konstytucja. Konarski uważał, że sejm powinien podejmować
uchwały większością głosów, bo tylko w ten sposób może skutecznie
spełniać swoją funkcję.
Konarski rozumiał, że reforma kraju jest niemożliwa bez eduka-
cji i wychowania nowych pokoleń Polaków w duchu patriotyzmu.
Dlatego zreformował szkoły zakonne pijarów, a w 1740 roku zało-
żył w Warszawie Collegium [czyt. kolegium] Nobilium. Szkoła
ta była przeznaczona dla synów zamożnej szlachty. Edukacja trwa-
ła w niej osiem lat i obejmowała między innymi języki nowożytne,
prawo, ekonomię, historię oraz geografi ę. W uczniach kształtowano Stanisław Konarski za swoje
postawy patriotyczne. Program nauczania w Collegium Nobilium zasługi otrzymał od króla
był nowoczesny i nie odbiegał od najlepszych tego typu programów Stanisława Augusta medal
w Europie. Nowością było też korzystanie przez uczniów z pomocy z dewizą Sapere auso,
co oznacza: Temu, który
naukowych – map, globusów i ilustracji. odważył się być mądrym.
Projekty reform wysuwane przez Leszczyńskiego i Konarskiego
nie zostały zrealizowane w czasach saskich, ale miały olbrzymie zna-
czenie. Uświadomiły bowiem części szlachty, przekonanej o dosko-
nałości ustroju Rzeczypospolitej, potrzebę naprawy państwa.
Jak zostali ukazani przedstawiciele poszczególnych grup? Czy rysownik sportretował ich podczas odpoczynku,
czy codziennych zajęć?
Żyd Chłop Chłopka
161
161
0618_881295_historia_kl6.indd 161 18.06.2019 11:09:07