Page 163 - historia 6
P. 163

W  podobnym  tonie  wypowiadał  się  Stanisław  Konarski,  autor

          dzieła O skutecznym rad sposobie. Był on zwolennikiem monarchii kon-
          stytucyjnej, czyli takiej, w której uprawnienia króla określa i ogra-
          nicza konstytucja. Konarski uważał, że sejm powinien podejmować
          uchwały większością głosów, bo tylko w ten sposób może skutecznie
          spełniać swoją funkcję.
            Konarski rozumiał, że reforma kraju jest niemożliwa bez eduka-
          cji i wychowania nowych pokoleń Polaków w duchu patriotyzmu.
          Dlatego zreformował szkoły zakonne pijarów, a w 1740 roku zało-
          żył w Warszawie Collegium [czyt. kolegium] Nobilium. Szkoła
          ta była przeznaczona dla synów zamożnej szlachty. Edukacja trwa-
          ła w niej osiem lat i obejmowała między innymi języki nowożytne,
          prawo, ekonomię, historię oraz geografi ę. W uczniach kształtowano             Stanisław Konarski za swoje
          postawy patriotyczne. Program nauczania w Collegium Nobilium                   zasługi otrzymał od króla
          był nowoczesny i nie odbiegał od najlepszych tego typu programów               Stanisława Augusta medal
          w Europie. Nowością było też korzystanie przez uczniów z pomocy                z dewizą Sapere auso,
                                                                                         co oznacza: Temu, który
          naukowych – map, globusów i ilustracji.                                        odważył się być mądrym.
            Projekty reform wysuwane przez Leszczyńskiego i Konarskiego
          nie zostały zrealizowane w czasach saskich, ale miały olbrzymie zna-
          czenie. Uświadomiły bowiem części szlachty, przekonanej o dosko-
          nałości ustroju Rzeczypospolitej, potrzebę naprawy państwa.







                   Jak zostali ukazani przedstawiciele poszczególnych grup? Czy rysownik sportretował ich podczas odpoczynku,
                   czy codziennych zajęć?



























         Żyd                                   Chłop                                Chłopka

                                                                                 161
                                                                                 161


   0618_881295_historia_kl6.indd   161                                                                        18.06.2019   11:09:07
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168