Page 105 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 105
5.8 Pole trapezu
Podejmij temat
Czy wiesz, w jaki sposób Jeszcze nie wiem,
skleić te trapezy, żeby ale chętnie
otrzymać równoległobok? pokombinuję.
A czy ty potrafisz odpowiedzieć
na pytanie dziewczynki?
1. Narysuj trzy trapezy: równoramienny, prostokątny i taki, który nie jest ani równoramienny,
ani prostokątny. We wszystkich trapezach zaznacz odcinki prostopadłe do obu podstaw. Zwróć
uwagę, że w każdym trapezie możesz narysować kilka takich odcinków. Co możesz powiedzieć
o ich długościach?
D C
Wysokość trapezu to odcinek łączący wierzchołek trapezu
z przeciwległą podstawą (lub jej przedłużeniem), prostopadły h
do niej.
A B
Słowem wysokość będziemy określać również długość tego
odcinka. D C
Tak rozumiana wysokość trapezu jest równa odległości między
jego podstawami, dlatego każdy z czerwonych odcinków h
zaznaczonych na rysunku obok traktujemy jako wysokość.
A B
103