Page 105 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 105

5.8      Pole trapezu






          Podejmij temat
                                                 Czy wiesz, w jaki sposób                          Jeszcze nie wiem,
                                                 skleić te trapezy, żeby                           ale chętnie
                                                 otrzymać równoległobok?                           pokombinuję.























          A czy ty potrafisz odpowiedzieć
          na pytanie dziewczynki?






          1.   Narysuj trzy trapezy: równoramienny, prostokątny i taki, który nie jest ani równoramienny,
               ani prostokątny. We wszystkich trapezach zaznacz odcinki prostopadłe do obu podstaw. Zwróć
               uwagę, że w każdym trapezie możesz narysować kilka takich odcinków. Co możesz powiedzieć
               o ich długościach?




                                                                                            D             C
          Wysokość trapezu to odcinek łączący wierzchołek trapezu
          z przeciwległą podstawą (lub jej przedłużeniem), prostopadły                         h
          do niej.
                                                                                       A                           B
          Słowem wysokość będziemy określać również długość tego
          odcinka.                                                                        D              C

          Tak rozumiana  wysokość trapezu jest równa odległości między
          jego podstawami, dlatego każdy z czerwonych odcinków                               h
          zaznaczonych na rysunku obok traktujemy jako wysokość.
                                                                                      A                          B




                                                                                 103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110