Page 102 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 102
Zadania
1 Jaką wspólną cechę mają trójkąty przedstawione na rysunku?
III V VII
I II IV VI
2 Skonstruuj trójkąt ABC z odcinków o długościach: 4 cm, 5 cm, 6 cm. Narysuj trzy wysokości tego
trójkąta i zmierz je. Przepisz i uzupełnij zdania.
• Bok AB ma ? cm, a wysokość opuszczona na ten bok ma ? cm.
• Bok BC ma ? cm, a wysokość opuszczona na ten bok ma ? cm.
• Bok AC ma ? cm, a wysokość opuszczona na ten bok ma ? cm.
W poniższym zdaniu każdy ze znaków zapytania zastąp odpowiednim przymiotnikiem:
najdłuższa/najkrótsza.
• Spośród wszystkich wysokości trójkąta ABC wysokość opuszczona na najdłuższy bok jest ? ,
a wysokość opuszczona na najkrótszy bok jest ? .
3 Narysuj dowolny równoległobok i jego dłuższą przekątną. W powstałych trójkątach narysuj po
jednej wysokości, ale w taki sposób, żeby każda z nich miała inną długość.
4 Narysuj dowolny trapez równoramienny (niebędący równoległobokiem) i jedną z jego przekątnych.
W powstałych trójkątach narysuj po jednej wysokości, ale w taki sposób, żeby miały one:
a) jednakową długość, b) różne długości.
5 Mała Madzia wycięła trójkątne drzewka
z zielonego papieru i przykleiła je na kartkę.
Starsza siostra Madzi do każdego drzewka
dorysowała pień. Ile drzew ma pień będący
przedłużeniem wysokości trójkąta?
100