Page 102 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 102

Zadania


        1    Jaką wspólną cechę mają trójkąty przedstawione na rysunku?




                                               III                         V                            VII




                  I                 II                       IV                         VI







        2    Skonstruuj trójkąt ABC z odcinków o długościach: 4 cm, 5 cm, 6 cm. Narysuj trzy wysokości tego
             trójkąta i zmierz je. Przepisz i uzupełnij zdania.

             •  Bok AB ma  ?  cm, a wysokość opuszczona na ten bok ma  ?  cm.
             •  Bok BC ma  ?  cm, a wysokość opuszczona na ten bok ma  ?  cm.
             •  Bok AC ma  ?  cm, a wysokość opuszczona na ten bok ma  ?  cm.
             W poniższym zdaniu każdy ze znaków zapytania zastąp odpowiednim przymiotnikiem:
             najdłuższa/najkrótsza.

             •   Spośród wszystkich wysokości trójkąta ABC wysokość opuszczona na najdłuższy bok jest  ? ,
                a wysokość opuszczona na najkrótszy bok jest  ? .


        3    Narysuj dowolny równoległobok i jego dłuższą przekątną. W powstałych trójkątach narysuj po
             jednej wysokości, ale w taki sposób, żeby każda z nich miała inną długość.


        4    Narysuj dowolny trapez równoramienny (niebędący równoległobokiem) i jedną z jego przekątnych.
             W powstałych trójkątach narysuj po jednej wysokości, ale w taki sposób, żeby miały one:
             a) jednakową długość,                             b) różne długości.



        5    Mała Madzia wycięła trójkątne drzewka
             z zielonego papieru i przykleiła je na kartkę.
             Starsza siostra Madzi do każdego drzewka
             dorysowała pień. Ile drzew ma pień będący
             przedłużeniem wysokości trójkąta?













                                        100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107