Page 101 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 101

Przykład 3

            Narysujmy wysokości trójkąta prostokątnego ABC.                  C






                                                                             A                         B



            1.  Ponieważ jeden z kątów trójkąta                  2.  Wysokość h  jest opuszczona z wierzchołka B
                                                                                2
                prostokątnego ma miarę 90°, więc                    na przeciwległy bok AC.
                boki leżące na ramionach tego kąta są
                wysokościami trójkąta.
                Wysokość h  jest opuszczona                                  C
                            1
                z wierzchołka C na przeciwległy bok AB.

                      C                                                      h 1


                     h 1                                                     A            h 2          B


                      A                         B

            3.  Trzecią wysokość h , opuszczoną                  4.  W ten sposób otrzymaliśmy wszystkie trzy
                                   3
               z wierzchołka A na przeciwległy bok BC,              wysokości trójkąta ABC.
               wyznaczamy za pomocą ekierki.

                      C                                                      C

                        h 3                                                  h
                                                                              1
                                                                                  h 3

                      A                         B                            A                         B
                                                                                          h 2






          5.   Narysuj trzy dowolne trójkąty prostokątne. Dla każdego poprowadź trzy wysokości i zmierz
               długość każdej z nich.


          6.   Narysuj trzy dowolne trójkąty: ostrokątny, rozwartokątny i prostokątny. Poprowadź ich wszystkie
               wysokości i zmierz długość każdej z nich.



          7.   Narysuj dwa trójkąty: równoboczny i równoramienny. Poprowadź ich wszystkie wysokości
               i zmierz długość każdej z nich. Co możesz powiedzieć o tych długościach?

                                                                                  99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106