Page 101 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 101
Przykład 3
Narysujmy wysokości trójkąta prostokątnego ABC. C
A B
1. Ponieważ jeden z kątów trójkąta 2. Wysokość h jest opuszczona z wierzchołka B
2
prostokątnego ma miarę 90°, więc na przeciwległy bok AC.
boki leżące na ramionach tego kąta są
wysokościami trójkąta.
Wysokość h jest opuszczona C
1
z wierzchołka C na przeciwległy bok AB.
C h 1
h 1 A h 2 B
A B
3. Trzecią wysokość h , opuszczoną 4. W ten sposób otrzymaliśmy wszystkie trzy
3
z wierzchołka A na przeciwległy bok BC, wysokości trójkąta ABC.
wyznaczamy za pomocą ekierki.
C C
h 3 h
1
h 3
A B A B
h 2
5. Narysuj trzy dowolne trójkąty prostokątne. Dla każdego poprowadź trzy wysokości i zmierz
długość każdej z nich.
6. Narysuj trzy dowolne trójkąty: ostrokątny, rozwartokątny i prostokątny. Poprowadź ich wszystkie
wysokości i zmierz długość każdej z nich.
7. Narysuj dwa trójkąty: równoboczny i równoramienny. Poprowadź ich wszystkie wysokości
i zmierz długość każdej z nich. Co możesz powiedzieć o tych długościach?
99