Page 100 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 100
Przykład 2 C
Narysujmy trzy wysokości trójkąta rozwartokątnego ABC.
A B
1. Pierwszą wysokość narysujemy 2. Teraz już z łatwością możemy narysować
z wierzchołka C. Przeciwległym bokiem wysokość h przy użyciu ekierki.
1
do niego jest bok AB, więc wysokość ta
musi być prostopadła do boku AB. Aby
zatem ją narysować, przedłużymy bok AB. C
C
h 1
A B
A B
3. Rysujemy teraz drugą wysokość – 4. Teraz już z łatwością za pomocą ekierki
opuszczoną z wierzchołka B na narysujemy wysokość h .
2
przeciwległy bok AC. Aby narysować tę
wysokość, przedłużymy bok AC.
C C
A B A B
h 2
5. Na koniec rysujemy trzecią wysokość – 6. W ten sposób otrzymaliśmy wszystkie trzy
z wierzchołka A. Przeciwległym bokiem wysokości trójkąta ABC.
do wierzchołka A jest bok BC, więc ta
wysokość musi być odcinkiem prostopadłym
do boku BC. Za pomocą ekierki rysujemy C
wysokość h .
3
C h 1 h 3
A B
h 3 h 2
A B
4. Narysuj trzy różne trójkąty rozwartokątne i dla każdego z nich poprowadź trzy wysokości.
98