Page 113 - kl 6 cz 1
P. 113
b) Sposób I Sposób II
Obie liczby zapisujemy w postaci ułamków Obie liczby zapisujemy w postaci ułamków
zwykłych i je mnożymy. dziesiętnych i je mnożymy (np. sposobem
16
3
5
7
1 25 ∙ 7 10 = 32 ∙ 75 = pisemnym). 28
· 4
10
25
7
1
5
∙ 7,5 = 1
= 48 = 9 3 1 25 · 4 100 ∙ 7,5 =
5
5
1 2 8
= 1,28 ∙ 7,5 = 9,6
,
∙ 7 5 ,
6 4 0
+ 8 9 6
9 6 0 0
,
Łatwiej i szybciej dodaje się Też tak uważam.
i odejmuje ułamki Z kolei mnożyć i dzielić
dziesiętne, bo ułamki łatwiej jest ułamki zwykłe,
zwykłe trzeba sprowadzać bo można je skracać.
do wspólnego mianownika.
Przeanalizujmy poniższe działania.
2 + 0,8 7,45 – 8 5 ∙ 0,25 1,8 : 6
1
3 6 12 11
Wszystkie występujące w nich ułamki zwykłe mają rozwinięcia dzie- Jeżeli ułamek zwykły ma rozwi
siętne nieskończone. Zatem obliczenia musimy wykonywać, korzy- nięcie dziesiętne nieskończone,
stając z ułamków zwykłych. Gdybyśmy bowiem zdecydowali się to w obliczeniach musi on wy
na postać dziesiętną tych ułamków, do obliczeń musielibyśmy użyć stępować jako ułamek zwykły.
ułamków zaokrąglonych (czyli niedokładnych), a wtedy otrzymane
wyniki byłyby również niedokładne.
1. Oblicz sumy i różnice ułamków.
1
a) 1 + 0,9 b) 2 – 1,2 2 c ) 5,3 + 1 1 d) 4,45 – 1 4
5
7
7
4
1
3,15 + 2 5 5,62 – 4 3 2 + 8,6 0,8 – 13
6 20 3 40
5
5
0,8 + 3,74 – 2 1 7,4 + 4 5 2 – 1,15
8
9
6
8
3
3
4 + 5,78 6 1 – 0,003 6 7 + 3,181 3 – 2,548
5 25 50 4
111