Page 118 - kl 6 cz 1
P. 118
Gdy dodajemy liczbę ujemną Przykład 3
i dodatnią, to też możemy na
chwilę zakryć minus, od większej Obliczmy.
liczby odjąć mniejszą, a przy a) –13 + 58 b) –2,9 + 0,6 c) 5,7 + (–8,6)
wyniku postawić taki znak, jaki
był wcześniej przy większej
z odejmowanych liczb.
a) –13 + 58 = Obliczamy wartości bezwzględne
składników (dostajemy 13 i 58) i od większej
otrzymanej liczby odejmujemy mniejszą:
58 – 13 = 45.
= 45 Patrzymy, jaki znak jest zapisany przed
większą z tych liczb w pierwotnym
działaniu. Jest to +, zatem wynik też jest
dodatni (plusa nie musimy zapisywać).
b) –2,9 + 0,6 = Obliczamy wartości bezwzględne
składników (2,9 i 0,6) i od większej
Już ci mówiłam… otrzymanej liczby odejmujemy mniejszą:
Nie: zakrywamy minus, 2,9 – 0,6 = 2,3.
tylko: obliczamy wartość
bezwzględną... Pamiętaj! = –2,3 Patrzymy, jaki znak jest zapisany przed
większą z tych liczb w pierwotnym
działaniu. Jest to –, zatem wynik też jest
ujemny. Przed otrzymaną różnicą stawiamy
znak minus.
Podobnie jak w przykładzie 2 c) 5,7 + (–8,6) = Obliczamy wartości bezwzględne
działania można zapisywać bez składników (5,7 i 8,6) i od większej
użycia nawiasów, czyli otrzymanej liczby odejmujemy mniejszą
c) 5,7 + (–8,6) = 5,7 – 8,6 (w pamięci lub sposobem pisemnym):
Zasadą opuszczania nawiasów 8,6 – 5,7 = 2,9.
możemy się też posłużyć do wy
konywania odejmowania typu: = –2,9 Patrzymy, jaki znak jest zapisany przed
3 – 10, większą z tych liczb w pierwotnym
ponieważ 3 – 10 = 3 + (–10) działaniu. Jest to –, zatem wynik też jest
oraz typu: ujemny. Przed otrzymaną różnicą stawiamy
–7 – (–6), znak minus.
ponieważ –7 – (–6) = –7 + 6.
3. Oblicz.
a) –4,7 + 3,5 b) 1,4 + (–5,6) c ) 3,3 – 10,6 d) –5,4 – (–6,9)
–1,6 + 5,9 5,38 + (–2, 17) 2,7 – 3,94 –2,63 – (–0,4)
–7,85 + 3,21 6,52 + (–1,81) 0,3 – 2,17 –1,8 – (–3,5)
–2,5 + 4,1 4,75 + (–4,2) 3,42 – 8,5 –4,27 – (–3,17)
116