Page 116 - kl 6 cz 1
P. 116
To jest całkiem proste: jeśli mam porównać liczby Czyli porównujesz ich wartości
ujemne, to najpierw porównuję liczby bez minusów. bezwzględne.
Tak, a ponieważ z liczbami
ujemnymi jest na odwrót, to też na
odwrót stawiam znak nierówności.
Przykład 1
Porównajmy podane liczby.
a) –8,5 i –7,28 b) –0,168 i –0,19
a) 8,5 > 7,28 Porównujemy wartości bezwzględne liczb –8,5 i –7,28.
–8,5 < –7,28 Między porównywane liczby ujemne wstawiamy znak przeciwny
do tego, który wstawiliśmy dla wartości bezwzględnych.
b) 0,168 < 0,19 Porównujemy wartości bezwzględne liczb –0,168 i –0,19.
–0,168 > –0,19 Między porównywane liczby ujemne wstawiamy znak przeciwny
do tego, który wstawiliśmy dla wartości bezwzględnych.
1. Porównaj podane pary liczb.
a) –0,15 i –0,6 b) –4,5 i –2,8 c) –9 i –8,4
–3,9 i –3,74 –0,273 i –0,52 –6,57 i –7,4
–2,361 i –2,38 –1,84 i –6,3 –3,82 i –2
Przypomnijmy sobie dodawanie liczb całkowitych. Sumę traktowaliśmy jako rezultat zdobytych plusów
i minusów.
–6 + (–4) = –10 –6 + 4 = –2 6 + (–4) = 2
ponieważ ponieważ ponieważ
– – – – – – i – – – – – – – – – – i + + + + + + + + + + i – – – –
to razem to razem to razem
– – – – – – – – – – – – + +
114