Page 119 - kl 6 cz 1
P. 119
Podobnie jak w przypadku mnożenia i dzielenia liczb całkowitych, również dla ułamków dziesiętnych
prawdziwe są poniższe zasady.
Iloczyn i iloraz:
dwóch ujemnych ułamków dziesiętnych jest liczbą dodatnią,
ułamka dziesiętnego ujemnego i ułamka dziesiętnego dodatniego (lub odwrotnie) jest liczbą ujemną.
–2,8 ∙ (–3,45) = 9,66 oraz 17,2 : (–0,5) = –34,4
4. Oblicz.
a) –2,4 · 0,02 b) –4,3 · (–7) c ) 6,5 : (–5) d) 0,67 · (–0,5)
5,1 · (–0,6) –2,8 · (–0,62) –0,84 : 0,4 –1,5 : (–0,6)
–3,54 · 0,07 –7,8 · (–0,34) 24,5 : (–7) –1,13 · (–0,8)
Zadania
1 Ustaw podane liczby w kolejności rosnącej.
–2,7 –7,56 –3,8 –9,12 –3,156 –7,7 –9,8 –2,34
2 Podaj pięć liczb większych od –4 i jednocześnie mniejszych
od –2. Wiadomości Rafał Kontakt
Rafał:
3 Liczbę –23,86 powiększ o 54,9, a wynik zmniejsz o 9,9. To potęgowanie nie
wydawało się trudne,
ale w zad. 5 strasznie
4 Oblicz: dużo jest tych zer.
Mylą mi się.
a) sumę wszystkich liczb całkowitych większych od –4,75 Ile powinno ich być?
i jednocześnie mniejszych od 3,9,
b) iloczyn wszystkich liczb całkowitych większych od –16,56 Ja:
i jednocześnie mniejszych od 9,4. Zapisz zamiast
potęgowania mnożenie
i wtedy policzysz dokładnie,
5 Wykonaj potęgowanie. ile cyfr powinno być po
przecinku w wyniku.
a) (–0,8) 2 b) (–0,07) 2 c) (–0,4) 3 d) (–1,2) 3
(–2,7) 2 (–3,02) 2 (–0,03) 3 (–0,002) 3 Rafał:
Dzięki za pomoc!
6 Jaką liczbę należy dodać do –5,62, aby otrzymać podaną OK
liczbę?
a) 0 b) 10 c ) 4,8 d) –6
117