Page 119 - kl 6 cz 1
P. 119

Podobnie jak w przypadku mnożenia i dzielenia liczb całkowitych, również dla ułamków dziesiętnych
          prawdziwe są poniższe zasady.
          Iloczyn i iloraz:
             dwóch ujemnych ułamków dziesiętnych jest liczbą dodatnią,
             ułamka dziesiętnego ujemnego i ułamka dziesiętnego dodatniego (lub odwrotnie) jest liczbą ujemną.

          –2,8 ∙ (–3,45) = 9,66  oraz  17,2 : (–0,5) = –34,4




          4.   Oblicz.
               a)  –2,4 · 0,02          b) –4,3 · (–7)           c  )  6,5 : (–5)         d) 0,67 · (–0,5)
                 5,1 · (–0,6)              –2,8 · (–0,62)           –0,84 : 0,4             –1,5 : (–0,6)
                 –3,54 · 0,07              –7,8 · (–0,34)           24,5 : (–7)             –1,13 · (–0,8)




          Zadania



           1   Ustaw podane liczby w kolejności rosnącej.

                 –2,7        –7,56         –3,8         –9,12        –3,156         –7,7         –9,8        –2,34





           2   Podaj pięć liczb większych od –4 i jednocześnie mniejszych
               od –2.                                                                  Wiadomości   Rafał     Kontakt

                                                                                       Rafał:
           3   Liczbę –23,86 powiększ o 54,9, a wynik zmniejsz o 9,9.                        To potęgowanie nie
                                                                                           wydawało się trudne,
                                                                                           ale w zad. 5 strasznie
           4   Oblicz:                                                                     dużo jest tych zer.
                                                                                           Mylą mi się.
               a)  sumę wszystkich liczb całkowitych większych od –4,75                    Ile powinno ich być?
                  i jednocześnie mniejszych od 3,9,
               b)  iloczyn wszystkich liczb całkowitych większych od –16,56               Ja:
                  i jednocześnie mniejszych od 9,4.                                         Zapisz zamiast
                                                                                          potęgowania mnożenie
                                                                                          i wtedy policzysz dokładnie,
           5   Wykonaj potęgowanie.                                                       ile cyfr powinno być po
                                                                                          przecinku w wyniku.
               a)  (–0,8) 2    b) (–0,07) 2    c)  (–0,4) 3      d) (–1,2) 3
                 (–2,7) 2         (–3,02) 2      (–0,03) 3          (–0,002) 3         Rafał:
                                                                                           Dzięki za pomoc!


           6   Jaką liczbę należy dodać do –5,62, aby otrzymać podaną                                           OK
               liczbę?
               a) 0            b) 10           c  )  4,8         d) –6


                                                                                 117
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124