Page 149 - kl 7 cz1
P. 149
1
5. a) 7 b) 10 c) 9 d) 6 e) 1 f) 0 g) 18 h) 5 i) 9 26. a) 9 b) –9 c) 0 d) –1 e) – f) –0,25
2
3
1
1
6. –3 < –2,25 < – < 0,25 < 1 < 2,5 < 3,75 g) 20 h) –8 27. 17 km, drugiego dnia
2
4
3
2
7. a) np. 0,52 b) np. –5,335 c) np. – 28. a) –15°C b) 5°C c) –30°C d) 0°C 29. Nie
5
8. a) x < 6 b) x > –7 c) x < –0,5 d) x ⩾ –6,5 30. 2,677(25) < 2,6772(5) < 2,(67725) < 2,67(725) < 2,6(7725)
e) x ⩾ 1,25 f) x > 0 g) x ⩾ 0 31. a) –4 b) –8 13 c) 3,624 d) 12
60
10. a) –1 < x ⩽ 7 b) –14 < y < –8 c) –3 ⩽ z ⩽ 4,5 32. 11 l i 7 l 33. 250 km 34. 96,6 km/h
1
1.9 Działania na liczbach wymiernych (s. 43) 2
1. a) –4,896 b) –3 31 c) –5 1 d) 0 2. Procenty
60 28 2.1 Procent a ułamek (s. 55)
27
2. a) –0,045 b) –3 c) –8 d) – 275 7 49 21 129
1
1
3. 2 13 4. 6 1 5. 4 6. –2 1. a) 0,07 = 100 , 0,49 = 100 , 0,21 = 100 , 1,29 = 100
40 10 8 7 2 3 3 303
3
3
1
3
1
3
7. a) 12 b) 10 c) 1 d) 3 e) 19 f) 1 b) 0,4 = , 0,015 = 200 , 0,006 = 500 , 0,1212 = 2500
5
4
4
4
5
4
7
13
17
g) –10 h) 4,85 i) –80 j) –159 c) 0,0035 = 2000 , 0,0026 = 5000 , 0,017 = 1000 ,
1
8. a) 1 b) 35 c) 11 7 13 1
8 50 0,028 = 250 d) 0,0325 = 400 , 0,00625 = 160 ,
9. liczba przeciwna 1 19 , liczba odwrotna – 25 10. 1 0,03(6) = 11 , 0,120(6) = 181
3
25
44
300
1500
Czy już umiesz? (s. 47) 2. a) 18% b) 32% c) 50% d) 25% 3. b), c)
1. C 2. A 3. D 4. C 5. A 6. B 7. B 4. a) 21%, 12%, 112,5%, 315%
8. B 9. A 10. A 2 2 6 2
9
3
7
11. a) MMCCCXC b) MMDXXXVI b) 116 %, 322 %, 242 %, 118 11 %
c) MMCDXXXVI d) MMMCXLIX c) 8%, 140%, 10,5%, 20 900%
2
12. a) • IV, VI, IX, XI, XV, XL, LI, LV, LX, XC, CI, CV, CX, CL, 5. a) 70% b) 16 % c) 4%
CD, DI, DV, DX, DL, DC, CM, MI, MV, MX, ML, MC, MD, 9 3 1 1
• II, XX, CC, MM 6. a) 0,18 lub 50 b) 0,05 lub 20 c) 0,2 lub
5
b) • DIV, DVI, DIX, DXI, DXV, DXL, DLI, DLV, DLX, 7. Adam 8. z historii 9. 25%
DXC, DCI, DCV, DCX, DCL, CMI, CMV, CMX, CML, 10. a) P b) F c) F d) F e) P f) P 11. C 12. B
• DII, DXX, DCC 2.2 Obliczanie procentu danej liczby (s. 59)
13. b) 355 lat c) 237 lat d) 42 lata e) 19 lat
14. a) NWD(21, 15) = 3 NWW(21, 15) = 105 1. a) 1 b) 2 c) 150 d) 25 e) 25 f) 27
b) NWD(16, 56) = 8 NWW(16, 56) = 112 2. a) 14, 46, 80, 130 b) 33,6, 110,4, 192, 312
c) NWD(65, 91) = 13 NWW(65, 91) = 455 c) 105, 345, 600, 975 3. 3,5, 17,5, 70, 245
d) NWD(153, 117) = 9 NWW(153, 117) = 1989 4. 27 zł 5. 2531,20 zł 6. a) 37,50 zł b) 15 zł c) 8,25 zł
e) NWD(264, 120) = 24 NWW(264, 120) = 1320 7. Nie 8. W drugim roku 132 uczniów, a w trzecim
f) NWD(270, 450) = 90 NWW(270, 450) = 1350 roku 231 uczniów. 9. 2 uczniów 10. A 11. A
3
6
15. 448 = 2 · 7, 513 = 3 · 19, 2.3 Obliczanie liczby na podstawie danego jej procentu
2
2
2
4
2
1044 = 2 · 3 · 29, 2800 = 2 · 5 · 7, 2925 = 5 · 3 · 13 (s. 62)
2
2
16. a) najwyższą żelazo, najniższą tlen 1. a) 600 b) 120 c) 96 d) 40
b) –218,8 < –210 < –38,8 < –17 < 0 < 120 < 232 < 982 < 1536 3
17. 0,2 kg 18. 62 = 2,(296), 2,296, 2,30, 2,3 2. a) 22,5 b) 117 c) 319,5 d) 774
27
3. 4000 zł 4. 256 zł 5. 2560 zł 6. 30 uczniów
19. a) 43, 17, 9, 8, 6, 4, 1,0 7. a) P b) P 8. 72 km 9. 150 drzew 10. 64 zł
b) 42,7, 16,5, 9,5, 8,2, 6, 4, 0,7, 0 11. a) 30 punktów b) język angielski c) 13,5 punktów
c) 42,72, 16,55, 9,5, 8,19, 6, 4, 0,70, 0 12. 1,5 kg, 4 kg, 0,9 kg, 5,75 kg
d) 42,720, 16,545, 9,500, 8,194, 6,003, 3,997, 0,700, 0
20. a) 800 ; Takich liczb jest 100 2.4 Obliczanie, jakim procentem jednej liczby jest druga
b) 3000; Takich liczb jest 1000 liczba (s. 66)
7
22. a) x ⩽ 7 b) x < –2,5 c) x ⩾ –9 d) x > 4 1. a) 25% b) 400% 2. a) 88% b) 12% c) 13 11 %
e) –15 < x < 10 f) –3 < x ⩽ 5 23. a) 81,2°C 3. a) 92% b) 8% 4. 20% 5. a) 66 % b) 150%
2
73
2
24. = 0,(6), 25 = 0,69(4), 65 = 0,(65), 110 = 0,66(36), 6. 2,4% 7. 10% 3
36
99
3
2
87 = 0,6(4), 25 > > 73 > 65 > 87
135 36 3 110 99 135 8. masło 30%, cukier 20%, mąka 40%, sól 0%, jajko 10%
1
25. a) a i c b) b i d c) a i d, c i d; a i c oraz b i d 9. 83 % 10. Chłopiec tak, dziewczynka nie.
3
147