Page 24 - kl 7 cz1
P. 24

1.5     Rozwinięcia dziesiętne





        Podejmij temat














                                 2  7  4
        Spróbuj zamienić ułamki zwykłe:  ,   ,
                                 3 11 15
        na ułamki dziesiętne, dzieląc licznik ułamka
        przez jego mianownik sposobem pisemnym.
        Co zauważasz?




                                            Pojęcie rozwinięcia dziesiętnego jest ściśle związane z zamianą ułamka zwy-
                                            kłego na ułamek dziesiętny. Ułamek zwykły można zamienić na ułamek dzie-
                                            siętny dwiema metodami.
                                            Jedną z nich jest rozszerzenie ułamka zwykłego tak, aby w mianowniku otrzy-
                                            mać potęgę liczby 10, tzn. 10, 100, 1000 itd.



                                              Przykład 1

                                              Zamieńmy ułamki zwykłe na ułamki dziesiętne.

                                              a)     2           b  )   7       c  )   3
                                                 5                  25             8
                                                            4
                                                 2
                                              a)   =  2 · 2  =  10  = 0,4
                                                 5
                                                     5 · 2
                                                  7    7 · 4  28
                                              b)   25  =  25 · 4  =  100  = 0,28
                                                              375
                                                 3
                                              c)   =  3 · 125  =  1000  = 0,375
                                                 8
                                                     8 · 125
                                            1.   Zamień każdy podany ułamek zwykły na ułamek dziesiętny.

                                                 a)   7          b  )   19      c  )   37
                                                    20              125             250

                                            Jeśli taka zamiana jest uciążliwa lub niemożliwa, stosujemy inną metodę za-
                                            miany ułamka zwykłego na dziesiętny – dzielimy licznik ułamka przez jego
                                            mianownik sposobem pisemnym.

                                       22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29