Page 22 - kl 7 cz1
P. 22
4. Oblicz.
a) –3 ∙ (–3) ∙ (–3) ∙ 2 ∙ 2 ∙ (–1) b ) –6 ∙ 5 ∙ 4 ∙ (–5) ∙ (–4)
Przykład 5
Wykonajmy działania.
a) –5 ∙ (–12) : (–15) ∙ 4 b) –51 : 3 ∙ (–48 : (–12))
Wykonując działania, musimy pamiętać o kolejności ich wykonywania. Mnożenie i dzielenie wykonujemy
w takiej kolejności, w jakiej te działania są zapisane (od strony lewej do prawej).
a) –5 ∙ (–12) : (–15) ∙ 4 = Iloczyn dwóch liczb ujemnych –5 i –12 jest liczbą dodatnią.
= 60 : (–15) ∙ 4 = Iloraz liczby dodatniej 60 i ujemnej –15 jest liczbą ujemną.
= –4 ∙ 4 = –16 Iloczyn liczby ujemnej –4 i dodatniej 4 jest liczbą ujemną.
b) –51 : 3 ∙ (–48 : (–12)) = Iloraz dwóch liczb ujemnych –48 i –12 jest liczbą dodatnią.
= –51 : 3 ∙ 4 = Iloraz liczby ujemnej –51 i dodatniej 3 jest liczbą ujemną.
= –17 ∙ 4 = –68 Iloczyn liczby ujemnej –17 i dodatniej 4 jest liczbą ujemną.
5. Oblicz.
a) –8 ∙ (–54) : (–12) : 6 b ) –72 : (–18) : (8 ∙ (–1) : (–4))
Zadania
1 Oblicz.
a) 18 + 27 + (–18) b) –12 + (–23) + (–5) c) –56 – 24 – 45
d) –36 – 25 – 8 e) 15 – 9 + (–11) f) 26 + (–32) + 32
2 Podaj liczby o 9 większe od podanych liczb.
a) –13 b ) –25 c ) –7 d ) 0 e ) 21
3 Oblicz, korzystając z własności liczb przeciwnych.
a) 14 – 7 – 14 + 7 + 9 b) –44 + (–71) + 44 + 71 + (–11)
c) –35 + 25 + (–24) + 10 + 24 + 35 d) –8 – 22 + 30 + 18 – 17
e) –49 – 1 – 64 + 54 + 10 f) 89 + (–27) + 81 + 24 + 3 + (–89)
4 Ile jest równa suma wszystkich liczb całkowitych:
a) większych od –3 i mniejszych od 3,
b) większych od –4 i mniejszych od 6,
c) większych od –100 i mniejszych od 98?
20