Page 19 - kl 7 cz1
P. 19

1.4    Liczby całkowite i działania na liczbach całkowitych





          Podejmij temat                      Diagram przedstawia wyniki pomiarów temperatury dokonywanych w ciągu
                                              pierwszych piętnastu dni marca o godz. 12.00.

                                               temperatuta (ºC)
                                                15
                                                                                                       10
                                                10
                                                                       5                                    6
                                                 5                                                 3
                                                                           2               0                    2
                                                 0
                                                       1   2   3   4   5   6   7   8   9   10  11  12  13  14  15
                                                –5                                     –4      –3
          Jaką temperaturę zanotowano 5 marca,                     –7          –5  –7
          a jaką 7 marca? Jaka była różnica    –10             –8
          temperatur między najcieplejszym     –15    –11  –13
          a najzimniejszym dniem w ciągu tych 15 dni                                                  dzień miesiąca
          marca?





          W poprzednich klasach poznaliśmy liczby dodatnie i liczby ujemne. Narysujmy   Ciekawe!
          oś liczbową i zaznaczmy na niej takie liczby.                               Pierwsze wzmianki o liczbach ujemnych
                                                                                      pojawiły się w chińskim traktacie  Ma-

            –11   –10   –9    –8    –7    –6   –5   –4   –3   –2   –1    0  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11   tematyka w dziewięciu księgach w II w.
                                                                                      p.n.e. Jednak dopiero około V w. n.e. ma-
                        liczby ujemne     zero             liczby dodatnie            tematycy hinduscy zastosowali liczby
                                                                                      ujemne do określania stanu majątko-
          Zero nie jest ani liczbą dodatnią, ani ujemną.                              wego oraz rozliczeń handlowych, takich
          Liczby nieujemne to liczby, które nie są ujemne, czyli są to liczby dodatnie   jak zapis długu. W powszechnym użyciu
         i zero.                                                                      znalazły się w połowie XVIII wieku. (Na
         Liczby niedodatnie to liczby, które nie są dodatnie, czyli są to liczby ujem-  podst.:  Encyklopedia szkolna, red. prof.
         ne i zero.                                                                   dr hab. W. Waliszewski, WSiP, Warszawa
         Liczby przeciwne to liczby, które leżą na osi liczbowej w tej samej odległo-  1997, s. 196).
         ści od zera, ale po przeciwnych jego stronach, np.: 5 i –5, –16 i 16.


          Zauważmy, że dwie liczby są przeciwne, jeśli ich suma jest równa 0.
          Na przykład liczby –7 i 7 są przeciwne, bo –7 + 7 = 0.                      Liczba przeciwna do liczby a to –a.
                                                                                      a + (–a) = 0 i –a + a = 0.
          Zwróćmy uwagę, że jeśli liczba a jest dodatnia, to liczba –a jest ujemna, np.
          jeśli a = 10, to –a = –10 (liczbą przeciwną do liczby 10 jest liczba –10).
          Jeśli liczba a jest ujemna, to liczba –a jest dodatnia, np. jeśli a = –10,    Każda liczba naturalna jest liczbą
          to –a = –(–10) = 10 (liczbą przeciwną do liczby –10 jest liczba 10).        całkowitą, ale nie każda liczba
                                                                                      całkowita jest liczbą naturalną.
          Liczby całkowite to liczby naturalne i liczby do nich przeciwne,            Na przykład liczba –7 jest liczbą
          np.: …, –51, –50, …, –3, –2, –1, 0, 1, 2, 3, …, 50, 51, …                   całkowitą, ale nie jest liczbą naturalną.

                                                                                   17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24