Page 38 - kl 7 cz1
P. 38
Przykład 3
3
1
1
Uporządkujmy rosnąco liczby: 3 ; 0; –1,5; –6; 5; 2 , – .
4 2 4
Narysujmy oś liczbową i zaznaczmy na niej podane liczby.
1
1
3
–6 –1,5 – 0 1 2 3 5
4 2 4
1
1
3
Zauważmy, że: –6 < –1,5 < – < 0 < 2 < 3 < 5
2
4
4
1 3
4. Uporządkuj malejąco liczby: 6 ; 4; –2 ; –3; 1,5; –2,5; 2.
4
2
Przykład 4
Zaznaczmy na osi liczbowej wszystkie liczby, które:
a) są większe od liczby –3, b) są mniejsze od liczby –1,5,
1 1
c) są większe od 2 lub równe 2, d) są mniejsze od 1 lub równe 1 .
3
3
a) Liczby większe od liczby –3 to te liczby, które na osi liczbowej są na prawo od liczby –3, czyli te,
które spełniają nierówność: x > –3.
x > –3
–3 0 1 x
b) Liczby mniejsze od liczby –1,5 to te liczby, które na osi liczbowej są na lewo od liczby –1,5, czyli te,
które spełniają nierówność: x < –1,5.
x < –1,5
–1,5 0 1 x
c) Liczby, które są większe od 2 lub równe 2, to te liczby, które na osi liczbowej są na prawo od liczby 2,
oraz liczba 2, czyli te, które spełniają nierówność: x ⩾ 2.
x ⩾ 2
0 1 2 x
1
1
1
d) Liczby, które są mniejsze od 1 lub równe 1 , to te liczby, które na osi liczbowej są na lewo od liczby 1 ,
3
3
3
1
oraz liczba 1 , czyli te, które spełniają nierówność: x ⩽ 1 1
3 3
x ⩽ 1 1
3
1
–1 0 1 x
3
36