Page 109 - polski 5 cz1
P. 109

1.   Ustal, co jest dla podmiotu lirycznego ważne, a co – najważniejsze.
               Uzupełnij poniższy schemat w zeszycie.







                                        Najważniejsze
                                      ......................
                                          ponieważ
                                 ....................................
                               ..........................................
                                    Ważne, dobre, potrzebne
                          ..........................................................
                                          ponieważ
                     .......................................................................
                   .............................................................................



          2.   W jaki sposób poeta pisze o zdrowiu? Wykonaj polecenia
               w zeszycie.

               a)    Wskaż epitet określający rzeczownik zdrowie.
               b)    Zwróć uwagę na pierwsze cztery wersy utworu i zakończenie
                     – podaj adresata wypowiedzi. Napisz, jaki cel ma nadawca.
               c)    Znajdź w wierszu anaforę. Powiedz, jaki przekaz podkreśla           Anafora – powtórzenie tego
                     nią podmiot liryczny.                                               samego wyrazu (lub tych
               d)    Wskaż apostrofę.
                                                                                         samych wyrazów) na począt-
          3.   Kiedy – według podmiotu lirycznego – człowiek zaczyna doceniać            ku dwóch lub więcej wersów
               zdrowie i co przestaje mieć wtedy znaczenie? Uzupełnij poniższą           w celu podkreślenia treści,
               tabelę w zeszycie – przytocz cytat z wiersza Jan Kochanowskiego           przekazu, myśli.
               i zilustruj go przykładem z życia.
                                                                                         Apostrofa – bezpośredni,
                                                                                         zwykle uroczysty zwrot do kogoś
                  Cytat                Wyjaśnienie              Przykład
                                                                                         lub czegoś, np. Szanowny Panie,
                                                                                         Ojczyzno moja.













          4.   Przypomnij sobie reakcje bliskich Elizy z fragmentu powieści
               L.M. Allcot (s. 100–103). Porównaj ich przemyślenia ze stanowiskiem
               podmiotu lirycznego. Napisz wniosek w zeszycie.


          5.   Zbadaj, jak się zmienił język polski od czasu, kiedy powstał utwór
               Jana Kochanowskiego. Zapisz w zeszycie wyrazy, których już
               nie używamy, oraz te, których pisownia się zmieniła.

                                                                                 107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114