Page 109 - polski 5 cz1
P. 109
1. Ustal, co jest dla podmiotu lirycznego ważne, a co – najważniejsze.
Uzupełnij poniższy schemat w zeszycie.
Najważniejsze
......................
ponieważ
....................................
..........................................
Ważne, dobre, potrzebne
..........................................................
ponieważ
.......................................................................
.............................................................................
2. W jaki sposób poeta pisze o zdrowiu? Wykonaj polecenia
w zeszycie.
a) Wskaż epitet określający rzeczownik zdrowie.
b) Zwróć uwagę na pierwsze cztery wersy utworu i zakończenie
– podaj adresata wypowiedzi. Napisz, jaki cel ma nadawca.
c) Znajdź w wierszu anaforę. Powiedz, jaki przekaz podkreśla Anafora – powtórzenie tego
nią podmiot liryczny. samego wyrazu (lub tych
d) Wskaż apostrofę.
samych wyrazów) na począt-
3. Kiedy – według podmiotu lirycznego – człowiek zaczyna doceniać ku dwóch lub więcej wersów
zdrowie i co przestaje mieć wtedy znaczenie? Uzupełnij poniższą w celu podkreślenia treści,
tabelę w zeszycie – przytocz cytat z wiersza Jan Kochanowskiego przekazu, myśli.
i zilustruj go przykładem z życia.
Apostrofa – bezpośredni,
zwykle uroczysty zwrot do kogoś
Cytat Wyjaśnienie Przykład
lub czegoś, np. Szanowny Panie,
Ojczyzno moja.
4. Przypomnij sobie reakcje bliskich Elizy z fragmentu powieści
L.M. Allcot (s. 100–103). Porównaj ich przemyślenia ze stanowiskiem
podmiotu lirycznego. Napisz wniosek w zeszycie.
5. Zbadaj, jak się zmienił język polski od czasu, kiedy powstał utwór
Jana Kochanowskiego. Zapisz w zeszycie wyrazy, których już
nie używamy, oraz te, których pisownia się zmieniła.
107