Page 112 - polski 5 cz1
P. 112

2.    Podczas lekcji bardzo ważna jest prawidłowa pozycja ciała. Które z narysowanych dzieci siedzi
             poprawnie? Użyj odpowiednich przysłówków i opisz w zeszycie jego pozycję.



























             Przysłówki pochodzące od przymiotników (odprzymiotnikowe) możemy stopniować.



                                      stopniowanie proste        stopniowanie proste       stopniowanie opisowe
                                           regularne                nieregularne

               stopień równy                 cicho                     dobrze                   prawidłowo


              stopień wyższy                 ciszej                     lepiej              bardziej prawidłowo

             stopień najwyższy              najciszej                 najlepiej            najbardziej prawidłowo


       3.    Przepisz do zeszytu opis ćwiczenia, które pomoże ci się odprężyć podczas lekcji. Uzupełnij go
             odpowiednimi przysłówkami utworzonymi od podanych przymiotników. Wykonaj opisane ćwiczenie.


                prosty                      szybki                      szeroki                    powolny




             Stań ..... . Podnieś ręce i ..... nimi poruszaj, jak wiatr porusza gałęziami drzew. Rozstaw ..... nogi i zrób skłon.
             Na koniec wykonaj ..... pajacyka.

       4.    Wykonaj w zeszycie stopniowanie przysłówków użytych w zadaniu 3. Napisz, jakiego typu jest
             to stopniowanie.

       5.    Przepisz z zadania 3 do zeszytu związki wyrazowe zawierające przysłówki. Napisz, jakie części mowy
             są najczęściej określane przez przysłówki.

       6.    Używając poniższych przysłówków w różnych stopniach, opisz swoje doświadczenia związane
             ze szkolnymi czynnościami. Wzór: Pisanie dyktand przychodzi mi łatwo.
             Łatwiej ....., a najłatwiej jest mi ..... .
             Trudno ....., trudniej ....., a najtrudniej ..... .

                                        110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117