Page 112 - polski 5 cz1
P. 112
2. Podczas lekcji bardzo ważna jest prawidłowa pozycja ciała. Które z narysowanych dzieci siedzi
poprawnie? Użyj odpowiednich przysłówków i opisz w zeszycie jego pozycję.
Przysłówki pochodzące od przymiotników (odprzymiotnikowe) możemy stopniować.
stopniowanie proste stopniowanie proste stopniowanie opisowe
regularne nieregularne
stopień równy cicho dobrze prawidłowo
stopień wyższy ciszej lepiej bardziej prawidłowo
stopień najwyższy najciszej najlepiej najbardziej prawidłowo
3. Przepisz do zeszytu opis ćwiczenia, które pomoże ci się odprężyć podczas lekcji. Uzupełnij go
odpowiednimi przysłówkami utworzonymi od podanych przymiotników. Wykonaj opisane ćwiczenie.
prosty szybki szeroki powolny
Stań ..... . Podnieś ręce i ..... nimi poruszaj, jak wiatr porusza gałęziami drzew. Rozstaw ..... nogi i zrób skłon.
Na koniec wykonaj ..... pajacyka.
4. Wykonaj w zeszycie stopniowanie przysłówków użytych w zadaniu 3. Napisz, jakiego typu jest
to stopniowanie.
5. Przepisz z zadania 3 do zeszytu związki wyrazowe zawierające przysłówki. Napisz, jakie części mowy
są najczęściej określane przez przysłówki.
6. Używając poniższych przysłówków w różnych stopniach, opisz swoje doświadczenia związane
ze szkolnymi czynnościami. Wzór: Pisanie dyktand przychodzi mi łatwo.
Łatwiej ....., a najłatwiej jest mi ..... .
Trudno ....., trudniej ....., a najtrudniej ..... .
110