Page 111 - polski 5 cz1
P. 111
4.3 Zdrowa szkoła (przysłówek, stopniowanie przysłówków)
Podejmij temat z Przyjrzyj się ilustracjom, przypomnij sobie swoją aktywność
w szkole, następnie odpowiedz na pytania.
a) W jakim przedziale czasowym uczeń jest najbardziej skupiony
podczas lekcji?
b) Kiedy uczeń jest najmniej skupiony?
c) Po której godzinie lekcyjnej uczeń jest najbardziej zmęczony?
d) Podczas której godziny uczeń jest najbardziej gotowy do
uczestniczenia w trudnych i wyczerpujących zajęciach?
Jak długo powinna trwać lekcja?
Dziecko w wieku 5–7 lat skupia swoją uwagę przez mniej więcej
15 minut, w wieku 8–11 lat – przez 20 minut, powyżej 12 lat – przez
30 minut. W polskich szkołach lekcja trwa 45 minut, a przerwa –
10–15 minut, ale są szkoły, które wprowadzają inny podział, kierując
się potrzebami uczniów.
Przysłówek – nieodmienna
1. Przepisz poniższą notatkę do zeszytu i uzupełnij luki przysłówkami
z ramek oraz informacjami znajdującymi się powyżej. część mowy. Przysłówki
zwykle nazywają okoliczności
Przeciętnie po ..... minutach lekcji uczeń klasy piątej powinien ..... wykonywania jakiejś czynności,
odpocząć. Kilka głębszych oddechów oraz parę przysiadów pozwolą np. stać (jak?) prosto.
mu ..... pracować. Po ..... godzinie lekcyjnej trzeba odpocząć już nieco .....,
nawet 20 minut. To pozwoli ..... zregenerować siły i ….. się uczyć. Najczęściej odpowiadają na
pytania: jak? – wesoło, szybko,
dokładnie; gdzie? – niedaleko,
krótko dłużej lepiej blisko; kiedy? – dzisiaj, późno.
Wiele przysłówków pochodzi
od przymiotników, np. ciepły –
ciepło, mały – mało. Ale są też
sprawniej szybciej przysłówki niepochodzące od
przymiotników, np. bardzo, teraz.
109