Page 111 - polski 5 cz1
P. 111

4.3      Zdrowa szkoła  (przysłówek, stopniowanie przysłówków)





          Podejmij temat                           z  Przyjrzyj się ilustracjom, przypomnij sobie swoją aktywność
                                                    w szkole, następnie odpowiedz na pytania.
















                                               a)   W jakim przedziale czasowym uczeń jest najbardziej skupiony
                                                    podczas lekcji?
                                               b)   Kiedy uczeń jest najmniej skupiony?
                                               c)   Po której godzinie lekcyjnej uczeń jest najbardziej zmęczony?
                                               d)   Podczas której godziny uczeń jest najbardziej gotowy do
                                                    uczestniczenia w trudnych i wyczerpujących zajęciach?






          Jak długo powinna trwać lekcja?
          Dziecko w wieku 5–7 lat skupia swoją uwagę przez mniej więcej
          15 minut, w wieku 8–11 lat – przez 20 minut, powyżej 12 lat – przez
          30 minut. W polskich szkołach lekcja trwa 45 minut, a przerwa –
          10–15 minut, ale są szkoły, które wprowadzają inny podział, kierując
          się potrzebami uczniów.

                                                                                         Przysłówek – nieodmienna
          1.   Przepisz poniższą notatkę do zeszytu i uzupełnij luki przysłówkami
               z ramek oraz informacjami znajdującymi się powyżej.                       część mowy. Przysłówki
                                                                                         zwykle nazywają okoliczności
          Przeciętnie po .....  minutach lekcji uczeń klasy piątej powinien .....        wykonywania jakiejś czynności,
          odpocząć. Kilka głębszych oddechów oraz parę przysiadów pozwolą                np. stać (jak?) prosto.
          mu .....  pracować. Po ..... godzinie lekcyjnej trzeba odpocząć już nieco .....,
          nawet 20 minut. To pozwoli ..... zregenerować siły i ….. się uczyć.            Najczęściej odpowiadają na
                                                                                         pytania: jak? – wesoło, szybko,
                                                                                         dokładnie; gdzie? – niedaleko,
                 krótko                   dłużej                   lepiej                blisko; kiedy? – dzisiaj, późno.
                                                                                         Wiele przysłówków pochodzi
                                                                                         od przymiotników, np. ciepły –
                                                                                         ciepło, mały – mało. Ale są też
                            sprawniej                szybciej                            przysłówki niepochodzące od
                                                                                         przymiotników, np. bardzo, teraz.

                                                                                 109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116