Page 123 - polski 7 cz 1
P. 123

7.   Wypowiedź narratora zawiera nie tylko relację – czasem opowieść
              o zdarzeniach przerywana jest dygresjami.                              Dygresja – wypowiedź, uwaga

              a)   Wskaż miejsca, w których opis walk ustępuje miejsca komentarzom   niedotycząca głównego tematu;
                   oraz uwagom.                                                      wtrącenie.
              b)   Powiedz, czego dotyczą dygresje. O kim i jak się w nich mówi?
              c)   Jakie cechy ma osoba, o której się mówi?
              d)   Jaką funkcję pełnią dygresje w utworze?
              e)   Jaka myśl jest w nich zawarta?
              f)   Jakie mają znaczenie dla wymowy utworu?

          8.   Powiedz, jaką funkcję mogła pełnić Reduta Ordona w czasach utraty     Ciekawe!
              niepodległości. Zastanów się w tym kontekście nad sensem „uśmiercenia”
              Ordona przez Mickiewicza.                                              Adam Mickiewicz już w połowie lat
                                                                                     30. dowiedział się, że Ordon nie zginął
              a)   Co – twoim zdaniem – poeta chciał w ten sposób przekazać?
              b)   Dlaczego właśnie Ordon został wybrany na bohatera wiersza?        podczas wysadzenia reduty, jednak
                                                                                     nie  zmienił  zakończenia wiersza. Do

          9.   Przeanalizuj budowę wiersza i określ wpływ jego poszczególnych        spotkania twórcy z bohaterem utworu
              składników na rytmiczność i dynamikę utworu.                           doszło dopiero w 1855 roku w Burgas
                                                                                     (obecnie miasto w Bułgarii) leżącym
              a)   Policz, ile jest sylab w wersach. Czy ich układ jest regularny?   w ówczesnej Turcji, gdzie obaj zaanga-
              b)   Określ układ rymów, ich dokładność, powtarzalność oraz rodzaj
                   (męskie, żeńskie).                                                żowali się w tworzenie polskich oddzia-
              c)   Zwróć uwagę na rolę przerzutni w poetyckim naśladowaniu zmiennego   łów wojskowych, które mogłyby wspo-
                   tempa bitwy.                                                      móc Turcję w wojnie z Rosją. Niestety
                                                                                     nie wiadomo, o czym Mickiewicz roz-
          10.  Wybierz fragment utworu najsilniej oddziałujący na twoją wyobraźnię.   mawiał z Ordonem. Spotkanie przebie-
              Naucz się go pięknie mówić.                                            gło podobno w serdecznej atmosferze.
































                                                                                     Przyjrzyjcie się dokładnie obrazowi. Wie-
                                                                                     cie na pewno, kim był Prometeusz. Spró-
                                                                                     bujcie  wspólnie  odczytać  symboliczną
                                                                                     wymowę sceny przedstawionej przez
          Emile Jean Horace Vernet (czyt. emil żan horas werne), Polski Prometeusz, 1831  malarza.

                                                                                   121
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128