Page 123 - polski 7 cz 1
P. 123
7. Wypowiedź narratora zawiera nie tylko relację – czasem opowieść
o zdarzeniach przerywana jest dygresjami. Dygresja – wypowiedź, uwaga
a) Wskaż miejsca, w których opis walk ustępuje miejsca komentarzom niedotycząca głównego tematu;
oraz uwagom. wtrącenie.
b) Powiedz, czego dotyczą dygresje. O kim i jak się w nich mówi?
c) Jakie cechy ma osoba, o której się mówi?
d) Jaką funkcję pełnią dygresje w utworze?
e) Jaka myśl jest w nich zawarta?
f) Jakie mają znaczenie dla wymowy utworu?
8. Powiedz, jaką funkcję mogła pełnić Reduta Ordona w czasach utraty Ciekawe!
niepodległości. Zastanów się w tym kontekście nad sensem „uśmiercenia”
Ordona przez Mickiewicza. Adam Mickiewicz już w połowie lat
30. dowiedział się, że Ordon nie zginął
a) Co – twoim zdaniem – poeta chciał w ten sposób przekazać?
b) Dlaczego właśnie Ordon został wybrany na bohatera wiersza? podczas wysadzenia reduty, jednak
nie zmienił zakończenia wiersza. Do
9. Przeanalizuj budowę wiersza i określ wpływ jego poszczególnych spotkania twórcy z bohaterem utworu
składników na rytmiczność i dynamikę utworu. doszło dopiero w 1855 roku w Burgas
(obecnie miasto w Bułgarii) leżącym
a) Policz, ile jest sylab w wersach. Czy ich układ jest regularny? w ówczesnej Turcji, gdzie obaj zaanga-
b) Określ układ rymów, ich dokładność, powtarzalność oraz rodzaj
(męskie, żeńskie). żowali się w tworzenie polskich oddzia-
c) Zwróć uwagę na rolę przerzutni w poetyckim naśladowaniu zmiennego łów wojskowych, które mogłyby wspo-
tempa bitwy. móc Turcję w wojnie z Rosją. Niestety
nie wiadomo, o czym Mickiewicz roz-
10. Wybierz fragment utworu najsilniej oddziałujący na twoją wyobraźnię. mawiał z Ordonem. Spotkanie przebie-
Naucz się go pięknie mówić. gło podobno w serdecznej atmosferze.
Przyjrzyjcie się dokładnie obrazowi. Wie-
cie na pewno, kim był Prometeusz. Spró-
bujcie wspólnie odczytać symboliczną
wymowę sceny przedstawionej przez
Emile Jean Horace Vernet (czyt. emil żan horas werne), Polski Prometeusz, 1831 malarza.
121