Page 122 - polski 7 cz 1
P. 122
1. Zobrazuj na schemacie sposób przedstawienia obrońców reduty
i atakujących ich Rosjan. Określ funkcje epitetów, metafor, porównań,
animizacji, pytań retorycznych.
Obrońcy Napastnicy
Co robią?
Jak są przedstawieni?
Jakie barwy dominują w opisach?
Kontrast – zestawienie mające Powiedz, na czym polega kontrast w obrazowaniu poetyckim dotyczącym
na celu podkreślenie różnic pomiędzy walczących stron.
przedmiotami, osobami, obrazami
2. Jak przedstawiona została bitwa? Uzupełnij w zeszycie mapę myśli – znajdź
lub pojęciami; eksponowanie i nazwij środki poetyckiego zobrazowania dramatyzmu i gwałtowności
przeciwieństw.
wydarzeń z bitwy.
Bitwa
to widzimy to słyszymy to czujemy
3. Narysujcie w grupach plan bitwy o redutę, uwzględniając obrazy z utworu
Adama Mickiewicza.
a) Przedstawcie główne elementy planu: pozycje obrońców oraz
atakujących.
b) Ustalcie, jaki zabieg plastyczny wykorzystał autor w przedstawieniu
bitwy (uwzględnijcie wnioski z zadań 1 i 2).
c) Adama Mickiewicza nazywa się malarzem słów. Jak myślicie, dlaczego?
4. Na czym polegał dramat obrońców reduty? Czy mieli oni szansę pokonania
wroga w świetle wysłuchanej przez was relacji z pola bitwy? Porozmawiajcie
o tym i podajcie stosowne argumenty podczas swej wypowiedzi.
5. Przeprowadźcie dyskusję i sformułujcie przesłanie dzieła Adama
Mickiewicza.
6. Scharakteryzujcie narratora opowieści o obronie reduty i poświęceniu
polskich żołnierzy. Wykorzystajcie poniższą mapę myśli.
Kim jest? Narrator O czym opowiada?
Poszukaj więcej informacji o obronie
Warszawy i atakujących ją wojskach
rosyjskich w czasie powstania listopa- Z jakiej pozycji Jakie główne
dowego w 1831 r. Kto jeszcze wsławił się opowiada? Gdzie się znajduje? zdarzenia relacjonuje?
podczas tych walk?
120