Page 103 - polski 7 cz 2
P. 103

10.  Porównajcie w grupach budowę Trenu V i Trenu VII. Jakie dostrzegacie
              podobieństwa i różnice?

          11.   Przeczytaj Tren VIII. Zwróć uwagę na to, kto jest adresatem wypowiedzi
              osoby mówiącej.


                 Jan Kochanowski
                 Tren VIII

          Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim,                                   1   wszytki – wszyscy
             Moja droga Orszulo, tym zniknieniem swoim.                              2   zawżdy – zawsze
          Pełno nas, a jakoby nikogo nie było:                                       3   frasować – martwić się, smucić
             Jedną maluczką duszą tak wiele ubyło.
                                                                                     4   psować – psuć, tu: trudzić, łamać
                       1
          Tyś za wszytki  mówiła, za wszytki śpiewała,
                                                                                     5   zabawki – tu: radości
             Wszytkiś w domu kąciki zawżdy  pobiegała.
                                          2
          Nie dopuściłaś nigdy matce się frasować 3                                  6   darmo – na próżno
             Ani ojcu myśleniem zbytnim głowy psować ,
                                                    4
          To tego, to owego wdzięcznie obłapiając
             I onym swym uciesznym śmiechem zabawiając.
          Teraz wszytko umilkło, szczere pustki w domu,
                              5
             Nie masz zabawki , nie masz rozśmiać się nikomu.
          Z każdego kąta żałość człowieka ujmuje,
             A serce swej pociechy darmo  upatruje.
                                       6


          12.   Tren VIII jest przykładem liryki zwrotu do adresata. Udowodnij to,
              uzupełniając w zeszycie tabelę.


                            Przykładowe zwroty (rzeczowniki, czasowniki, zaimki)
           Nadawca

           Adresat


          13.   W czasach Kochanowskiego bezpośrednie zwracanie się do osoby zmarłej
              było uważane za niestosowne, podobnie jak używanie słowa śmierć.
              Jak myślisz, dlaczego poeta złamał tę zasadę w swoim trenie? O czym
              to świadczy?

          14.   Opisz kompozycję trenu. Wskaż obrazy, które pozwalają dokonać podziału   Zygmunt Trembecki,
              utworu na trzy części.                                                 Jan Kochanowski z Urszulką, 1878

              a)   Powiedz, w jaki sposób część 1. wiąże się tematycznie z częścią 3.
              b)   Na jakiej zasadzie zostały zestawione część 1. i 3. z częścią 2.?
              c)   Używając cytatów z tekstu oraz stosując własne określenia, opisz dwa   Zwróć uwagę na element, który pojawił
                   kluczowe obrazy:                                                  się w rzeźbie Trembeckiego oprócz po-
                                                                                     staci ojca i Urszulki. Odszukaj w dostęp-
                                                                                     nych źródłach, co symbolizuje, wyjaśnij,
                Dom czarnoleski z Urszulką         Dom czarnoleski bez Urszulki      dlaczego został wyeksponowany przez
                                                                                     rzeźbiarza.

                                                                                   101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108