Page 101 - polski 7 cz 2
P. 101
1. Wskaż w wierszu te fragmenty, które w widoczny sposób nawiązują Tren – utwór liryczny, najczęściej
do tematyki charakterystycznej dla trenu. przyjmujący formę pieśni
lamentacyjnej (płaczliwej, skarżącej
2. Wyodrębnij obrazy pojawiające się w utworze. się), poświęcony osobie zmarłej.
a) Jakim obrazem zaczyna się tren? Wyraża żal i uczucie pustki
b) W którym momencie przechodzi on w inny obraz? Jaki? spowodowane czyjąś śmiercią, opiewa
c) W jaki sposób obrazy te łączą się ze sobą? – przeanalizuj, jak zalety zmarłego, może zawierać
zbudowane jest porównanie homeryckie. pocieszenie adresowane do żyjących.
d) Co zostało w ten sposób ukazane? Co podkreślone? Przypomnij Wywodzi się ze starożytnej Grecji.
informację o tym, w jakim wieku zmarła Urszulka. Zastanów się,
dlaczego podmiot liryczny zwraca się do Persefony. Porównanie homeryckie –
rodzaj porównania, w którym człon
3. Wymień i nazwij inne środki poetyckie wykorzystane do przedstawienia porównujący stanowi rozbudowany
kolejno: oliwki, Urszulki, śmierci, Persefony. Co dostrzegasz w obrazowaniu
poetyckim? W jaki sposób poeta wykorzystał wymienione środki, obraz poetycki; nazwa tego środka
aby zasygnalizować swój stosunek do przedstawionych obiektów? poetyckiego pochodzi od imienia
starożytnego poety Homera,
który używał takich rozbudowanych
porównań w słynnych dziełach
Iliadzie i Odysei.
Jak na obrazie została przedstawiona
Persefona? W jaki sposób jej postać
koresponduje z utworem Kochanow-
Louis (czyt. luis) de Silvestre, Porwanie Persefony, ok. 1722 skiego?
4. Opisz budowę trenu.
a) Ustal, jakiego typu wierszem jest napisany. Sprawdź liczbę sylab
w każdym wersie, układ rymów i ich dokładność.
b) Zwróć uwagę na wewnętrzny podział każdego z wersów – średniówkę.
Zastanów się, jaki efekt uzyskał poeta, wykorzystując rozbudowane
wersy i nie dzieląc trenu na strofy.
99