Page 101 - polski 7 cz 2
P. 101

1.   Wskaż w wierszu te fragmenty, które w widoczny sposób nawiązują       Tren – utwór liryczny, najczęściej
              do tematyki charakterystycznej dla trenu.                              przyjmujący formę pieśni
                                                                                     lamentacyjnej (płaczliwej, skarżącej
          2.   Wyodrębnij obrazy pojawiające się w utworze.                          się), poświęcony osobie zmarłej.
              a)   Jakim obrazem zaczyna się tren?                                   Wyraża żal i uczucie pustki
              b)   W którym momencie przechodzi on w inny obraz? Jaki?               spowodowane czyjąś śmiercią, opiewa
              c)   W jaki sposób obrazy te łączą się ze sobą? – przeanalizuj, jak    zalety zmarłego, może zawierać
                   zbudowane jest porównanie homeryckie.                             pocieszenie adresowane do żyjących.
              d)   Co zostało w ten sposób ukazane? Co podkreślone? Przypomnij       Wywodzi się ze starożytnej Grecji.
                   informację o tym, w jakim wieku zmarła Urszulka. Zastanów się,
                   dlaczego podmiot liryczny zwraca się do Persefony.                Porównanie homeryckie –
                                                                                     rodzaj porównania, w którym człon
          3.   Wymień i nazwij inne środki poetyckie wykorzystane do przedstawienia   porównujący stanowi rozbudowany
              kolejno: oliwki, Urszulki, śmierci, Persefony. Co dostrzegasz w obrazowaniu
              poetyckim? W jaki sposób poeta wykorzystał wymienione środki,          obraz poetycki; nazwa tego środka
              aby zasygnalizować swój stosunek do przedstawionych obiektów?          poetyckiego pochodzi od imienia
                                                                                     starożytnego poety Homera,
                                                                                     który używał takich rozbudowanych
                                                                                     porównań w słynnych dziełach
                                                                                     Iliadzie i Odysei.

































                                                                                     Jak na obrazie została przedstawiona
                                                                                     Persefona?  W  jaki  sposób  jej  postać
                                                                                     koresponduje z utworem Kochanow-
                 Louis (czyt. luis) de Silvestre, Porwanie Persefony, ok. 1722       skiego?

          4.   Opisz budowę trenu.
              a)   Ustal, jakiego typu wierszem jest napisany. Sprawdź liczbę sylab
                   w każdym wersie, układ rymów i ich dokładność.
              b)   Zwróć uwagę na wewnętrzny podział każdego z wersów – średniówkę.
                   Zastanów się, jaki efekt uzyskał poeta, wykorzystując rozbudowane
                   wersy i nie dzieląc trenu na strofy.

                                                                                   99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106