Page 139 - polski 7 cz 2
P. 139

9.   Podaj kilka przykładów wyrazów wchodzących w skład podanej kategorii
              słowotwórczej, zakończonych wskazanymi przyrostkami.
              Nazwy miejsc: -alnia, -arnia, -isko, -ownia
              Nazwy wykonawców czynności: -acz, -arz, -ca, -iciel
              Nazwy mieszkańców miast, państw itp.: -anin, -czyk, -in, -ak

          10.  Czasem w podziękowaniach używa się przysłówków utworzonych od
              przymiotników, np.: Strasznie ci dziękuję; Jestem ci strasznie wdzięczny.
              Powiedz, dlaczego wielu ludzi uważa zwroty z przysłówkiem strasznie
              za niewłaściwe, a inni ich bronią. Powołaj się na odpowiednie argumenty
              podane w słowniku poprawnej polszczyzny. Wyjaśnij, w jakich sytuacjach
              można użyć tego typu podziękowań.
              strasznie  –  1.  w  sposób  wzbudzający  strach;  groźnie,  przerażająco.
              2. źle, okropnie. 3. pot. bardzo, nadzwyczaj, niezmiernie. W tym zna-
              czeniu nadużywane. Np.: Był strasznie (lepiej: ogromnie, bardzo) zapracowany.


          11.   Co odpowiedzieć, gdy ktoś podziękuje? Jako osoba uprzejma zaproponuj   Stanisław Ignacy Witkiewicz
                                                                                      (Witkacy), Portret Stefanii
              przykładowe wypowiedzi.
                                                                                     Tuwimowej, 1929
              – Jestem wdzięczny.             – Dzięki za pomoc.
              – .....                         – .....

          12.   A teraz przed wami zadanie prawie naukowe. Podzielcie się na grupy
              i przygotujcie raporty, które potwierdzą lub obalą opinię, powtarzaną przez   Raport – ustne lub pisemne
              liczną grupę Polaków: „Dobre maniery odchodzą szybko w zapomnienie.    sprawozdanie, doniesienie o czymś
              Dziś prawie nikt już nie przestrzega zasad dobrego wychowania”.        zwierzchnikowi, instytucji nadrzędnej
              Przedstawcie obiektywne (bezstronne) sprawozdanie z obserwacji.        itp.; relacja, meldunek. Tutaj: zadanie
                                                                                     dziennikarskie, którego celem jest
              1)   Waszym zadaniem będzie obserwacja zachowań młodzieży              przedstawienie obiektywnych wyników
                   i dorosłych, zawężona do dwóch zasadniczych aspektów:             obserwacji. Wyraz raport w prasie
                   a)   kulturalnego zwracania się do siebie nawzajem, ze szczególnym   pojawia się jako słowo chwytliwe,
                       uwzględnieniem: sposobów powitań, pożegnań oraz form          mające niejako podnieść rangę
                       językowych tych zachowań; sposobów nawiązywania kontaktów,
                       nawiązywania rozmowy i prowadzenia jej; podziękowań i próśb;   publikowanego tekstu.
                       agresji słownej,
                   b)   zachowań w miejscach publicznych: na korytarzu w szkole,
                       w autobusie, na przystanku, w kinie; palenia papierosów
                       w obecności niepalących, śmiecenia, dbania o czystość;
                       ułatwiania życia innym, pomocy, poszanowania praw innych.
              2)   Ustalcie, co można uznać za dobre maniery w zakresie badanych
                   zachowań – pozwoli wam to wyznaczyć punkt odniesienia.
              3)   Przygotujcie wspólnie z nauczycielem Harmonogram pracy
                   badacza, który będzie uwzględniał: termin wykonania pracy, sposób
                   prowadzenia badań i opracowania raportu.
              4)   Załóżcie Teczkę badacza, w której zgromadzicie opisy swoich
                   obserwacji, wnioski, pytania, stwierdzenia.
              5)   Badaniami i obserwacjami obejmijcie zachowania ludzi w różnych
                   sytuacjach: w domu, w szkole, na ulicy; w stosunku do znajomych
                   i nieznajomych, starszych i młodszych.
              6)   Przedstawcie swoje raporty koleżankom i kolegom z klasy
                   lub z innych klas.

                                                                                   137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144