Page 141 - polski 7 cz 2
P. 141
z Przygotujcie się do zabawy w żywy obraz – dawniej bardzo popularnej, Jan van Eyck (ok. 1390–1441) – malarz
organizowanej także w domach prywatnych. Będziecie odtwarzać dzieło niderlandzki, jako jeden z pierwszych
Jana van Eycka. zaczął stosować w obrazach technikę
olejną.
Grupa I
Sporządźcie sztywną papierową ramę do obrazu (o ustalonych
z nauczycielem wymiarach). Na ramie umieśćcie tabliczkę z nazwiskiem
malarza Jana van Eycka oraz tytuł jego dzieła.
Grupa II
Wybierzcie spośród siebie dwie osoby, które odegrają role małżonków
Arnolfinich. Przygotujcie stroje dla postaci (pamiętajcie o koniecznej
umowności w podejściu do tego zadania).
Grupa III
Przygotujcie rekwizyty – przedmioty codziennego użytku widoczne
na drugim planie obrazu (dywanik, meble sypialni). Pamiętajcie o koniecznej
umowności w podejściu do tego zadania (np. meble sypialni można
zastąpić ławkami szkolnymi lub papierową atrapą).
Grupa IV
Przygotujcie następujące rekwizyty: pieska (maskotkę), owoce (pomarańcze
lub jabłka), miotełkę, figurkę św. Małgorzaty, sandały, różaniec, świecę, lustro.
Wykorzystacie je w żywym obrazie (pamiętajcie o koniecznej umowności
w podejściu do tego zadania). W czasie lekcji dowiecie się o symbolicznym Pomnik Jana van Eycka w Belgii
znaczeniu rekwizytów przedstawionych na obrazie Jana van Eycka.
Grupa V
Przygotujcie lampkę elektryczną, którą wykorzystacie dla wzmocnienia
efektu światła padającego z okna (zgodnie z reprodukcją). Na lekcji
będziecie pełnić funkcję koordynatorów podczas tworzenia żywego obrazu.
Pokierujecie aranżacją przestrzeni – ustawieniem poszczególnych osób,
elementów i rekwizytów oraz oświetleniem.
z Podczas czytania tekstu Waldemara Łysiaka zwróć uwagę na informację
dotyczącą dzieła malarskiego, która cię najbardziej zdziwiła lub zaskoczyła.
Waldemar Łysiak Waldemar Łysiak (ur. 1944) – pisarz,
1
Jan van Eyck, Małżeństwo Arnolfinich vel Zaślubiny publicysta, eseista i architekt, autor
2
Arnolfinich 1434, olej i tempera na drewnie, 81,8 x 59,7, ośmiotomowego ilustrowanego
przewodnika po malarstwie
Londyn, National Gallery 3 pt. Malarstwo białego człowieka
(fragment książki Malarstwo białego człowieka) (wyd. 1997–2000).
1 vel – (czyt. wel) albo
Oglądamy ceremonię ślubu. Dla współczesnego widza-turysty brzmi to dziw- 2 olej i tempera – techniki malarskie
nie. Ceremonia ślubu? W ciasnej izbie mieszczańskiej, bez kapłana i ołtarza?
3 National Gallery – czyt. naszynal galeri
Ludziom dzisiejszym wydaje się, że kościelne śluby jako obowiązek zawierają-
4 Chrześcijaństwo – pisownia rzeczow-
cych małżeństwo chrześcijan są dawne niczym Chrześcijaństwo . [...] Chrze- ników wielką literą zgodna z oryginałem
4
ścijanin na ogół zdziwi się, gdy usłyszy, że przed Soborem Trydenckim , czyli
5
5 Sobór Trydencki – spotkanie bisku-
przed drugą połową XVI wieku, ksiądz i ołtarz nie były wymagane do za- pów Kościoła katolickiego w celu usta-
warcia ślubu. Starczyło, że kobieta i mężczyzna podali sobie ręce i przysięgli nowienia praw kościelnych, odbył się
wierność. Gdziekolwiek, byle w obecności dwóch świadków, których odbicia w latach 1545–1563 w Trydencie we
(wraz z odbiciami nowożeńców) ukazuje lustro na malowidle van Eycka. Włoszech
139