Page 146 - polski 7 cz 2
P. 146

4.   Uważnie przeczytaj wyjaśnienie Joanny Guze dotyczące symbolu. Pamiętaj
                                                 o słowach historyka sztuki, gdy będziesz oglądać dzieła malarskie.

                                                 Znaczenie symbolu
                                                 Każdy obraz zasługujący na nazwę dzieła sztuki podoba nam się nie
                                                 tylko jako piękne zestawienie barw, linii i kształtów, ale również dlatego,
                                                 że wyraża jakąś treść. Ta treść obrazu może być zrozumiała dla każdego
                                                 na pierwszy rzut oka, ale może być również ukryta. [...] Jeśli zetknęli-
                                                 śmy się z opowieściami biblijnymi, to wiemy, że namalowana na obra-
                                                 zie naga kobieta z jabłkiem w ręce i wężem w pobliżu nie jest zwykłą
                                                 kobietą, której zachciało się trzymać jabłko w ręce i mieć węża u boku,
                                                 ale Ewą w raju, którą wąż kusi do zjedzenia zakazanego owocu. Jeśli
                                                 znamy mity greckie, wiemy z kolei, że inna namalowana piękna kobieta,
                                                 również z jabłkiem, ale w towarzystwie dwóch innych kobiet jest boginią
                                                 Afrodytą, a jabłko w jej ręce znakiem, że została uznana za piękniejszą
                                                 od swoich dwóch towarzyszek. [...] W obu wypadkach jabłko – nie prze-
                                                 stając być jabłkiem, jakie wszyscy znamy – jest zarazem tym, co nazywa
                                                 się symbolem, a więc przedmiotem o znaczeniu ukrytym.
                                                    To znaczenie staje się dla nas zrozumiałe dzięki pewnym
                                                 opowieściom: opowieści o Ewie, która właśnie z powodu nieszczę-
                                                 śliwego jabłka została wygnana z raju, i opowieści o Afrodycie, której
        Muzeum Luwr w Paryżu                     przyznano palmę pierwszeństwa na starożytnym konkursie piękności.
                                                 [...] Znajomość pewnych symboli,  a więc utajonych znaczeń
                                                 przedmiotów, jest szczególnie przydatna przy oglądaniu ma-
                                                 larstwa dawnego, które chętnie się nimi posługuje. Nie wy-
                                                 nika stąd jednak, że ich nieznajomość pozbawia nas uczucia
                                                 przyjemności czy podziwu na widok pięknego obrazu. Portret
                                                 Arnolfinich jest zachwycającym dziełem i pozostanie nim, czy będzie-
                                                 my znali jego utajone znaczenie, czy nie. Ale przybędzie mu bogac-
                                                 twa, jeśli zrozumiemy to wszystko, co malując, chciał wyrazić
        Muzeum Watykańskie                       artysta. [...]

                                                                    J. Guze, Spotkania w muzeach świata, Instytut Wydawniczy
                                                                                        „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1976


                                            5.   Sporządź na podstawie tekstu wykaz – wraz z krótkimi objaśnieniami –
                                                 symboli występujących na obrazie Jana van Eycka. Które z tych malarskich
                                                 metafor potrafiłeś samodzielnie odczytać, zanim zapoznałeś się z tekstem
                                                 Waldemara Łysiaka?

        Muzeum Prado w Madrycie             6.   Na lekcji plastyki obejrzyjcie obraz przedstawiający parę kochających się
                                                 ludzi (mogą to być pary historyczne, mitologiczne, biblijne). Dokonajcie,
                                                 z pomocą nauczyciela, opisu i interpretacji dzieła.

        Poszukaj informacji o muzeach przed-  7.   Wybierz się do wybranego muzeum lub galerii sztuki. Poświęć czas
        stwionych na zdjęciach. Jakie ciekawe    na dokładne obejrzenie ekspozycji. Następnie opisz w kilku zdaniach swoją
        zbiory się w nich znajdują?              wizytę w tym miejscu i emocje, jakie ci wówczas towarzyszyły.

                                      144
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151