Page 124 - polski 8 cz1
P. 124

Reportaż – gatunek dziennikarski    2.   Przeczytaj definicję reportażu i zastanów się, czy tekst Aleksandra
        ukształtowany pod koniec XIX w.          Kamińskiego ma cechy tego gatunku.
        i rozwinięty w XX stuleciu zarówno       a)   Przypomnij, kim był twórca tekstu i jaką rolę odgrywał w strukturach
        w publicystyce, jak i w literaturze.         konspiracyjnych w czasie II wojny światowej.
        Zawiera relację z wydarzeń               b)   Powiedz, czy relacja z akcji pod Arsenałem ma cechy reportażu
        prawdziwych (rezygnuje z fikcji) i ma        bezpośredniego czy pośredniego. Czy autor brał udział w akcji?
        na celu dostarczenie czytelnikowi jak    c)   Ustal, w jaki sposób prowadzona jest relacja ze zdarzeń. Weź pod
        najdokładniejszych informacji. Cechuje       uwagę formę czasowników, długość zdań (sprawdź, czy dominują
        go dbałość o wierne odtworzenie              zdania długie czy krótkie, czy występują liczne zdania wielokrotnie
        realiów, sprawozdawczy, rzeczowy             złożone) i wypowiedzi wykrzyknikowe.
        język oraz dynamiczna forma narracji     d)   Powiedz, na czym polega wierność w rekonstrukcji zdarzeń. Czemu ona
        (relacja w czasie teraźniejszym,         e)   miała służyć?
                                                     W utworach fikcyjnych narrator często przedstawia myśli bohaterów.
        cytowanie wypowiedzi uczestników             Czy taki zabieg znajdziemy również w książce Aleksandra
        wydarzeń). Ze względu na sposób              Kamińskiego? Dlaczego?
        gromadzenia informacji wyróżniamy:       f)   Opracuj mapę myśli dotyczącą reportażu. Wypisz cechy tego gatunku
        reportaż bezpośredni (narrator               dziennikarskiego.
        jest uczestnikiem bądź świadkiem
        zdarzeń), reportaż pośredni (narrator   3.   Przeanalizujcie w zespołach argumenty przemawiające za odbiciem
        przywołuje cudzą relację) i reportaż     Rudego i przeciw tej akcji, które padają w tekście. Weźcie również
        historyczny (narrator relacjonuje fakty   pod uwagę informacje zamieszczone w części Ciekawe! (patrz obok).
        na podstawie dokumentów).                Wykorzystajcie schemat drzewka decyzyjnego.


        Ciekawe!
        W wyniku akcji pod Arsenałem uwol-                                          Cele i wartości
        niono 25 więźniów, w tym Rudego.     Instrukcja – jak
        Dwóch akowców zostało ciężko ran-    wypełnić drzewo
        nych (jak się okazało – śmiertelnie),   decyzyjne
        a jeden – schwytany i później rozstrze-
                                             1
        lany. Po stronie niemieckiej było 4 zabi-  1.  Najpierw określcie,
        tych i 9 rannych. W odwecie 27 marca    w jakiej sprawie      Pozytywne                              Pozytywne
        1943  r. na dziedzińcu Pawiaka Niemcy   bohaterowie musieli
        rozstrzelali 140 więźniów. Rudy zmarł   podjąć decyzję                         SKUTKI
        30 marca 1943 r. na skutek obrażeń za-  (sytuacja wymagająca
                                                podjęcia decyzji).
        danych przez gestapowców w czasie    2.  Zapiszcie, jakimi    Negatywne                              Negatywne
        przesłuchania. Obaj oprawcy Rudego   2  celami i wartościami
        zostali później zabici na rozkaz Kierow-  kierują się osoby
        nictwa Walki Konspiracyjnej AK.         podejmujące decyzję (cele
                                                i wartości) – pomoże wam to         MOŻLIWOŚCI
                                                przewidzieć możliwe rozwiązania.
                                             3.  Określcie możliwe rozwiązania
                                             3
                                                problemu.
                                             4.  Zastanówcie się i zapiszcie, jakie
                                             4
                                                są pozytywne i negatywne skutki   Sytuacja wymagająca
                                                wyboru poszczególnych rozwiązań.   podjęcia decyzji





                                            4.   Zastanów się nad wymową ostatniego zdania z przeczytanego fragmentu.
        Tablica upamiętniająca akcję             Skomentuj je w kontekście rozważań dotyczących „milczących świadków
        pod Arsenałem przy ul. Długiej 52        historii”.

                                      122
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129