Page 124 - polski 8 cz1
P. 124
Reportaż – gatunek dziennikarski 2. Przeczytaj definicję reportażu i zastanów się, czy tekst Aleksandra
ukształtowany pod koniec XIX w. Kamińskiego ma cechy tego gatunku.
i rozwinięty w XX stuleciu zarówno a) Przypomnij, kim był twórca tekstu i jaką rolę odgrywał w strukturach
w publicystyce, jak i w literaturze. konspiracyjnych w czasie II wojny światowej.
Zawiera relację z wydarzeń b) Powiedz, czy relacja z akcji pod Arsenałem ma cechy reportażu
prawdziwych (rezygnuje z fikcji) i ma bezpośredniego czy pośredniego. Czy autor brał udział w akcji?
na celu dostarczenie czytelnikowi jak c) Ustal, w jaki sposób prowadzona jest relacja ze zdarzeń. Weź pod
najdokładniejszych informacji. Cechuje uwagę formę czasowników, długość zdań (sprawdź, czy dominują
go dbałość o wierne odtworzenie zdania długie czy krótkie, czy występują liczne zdania wielokrotnie
realiów, sprawozdawczy, rzeczowy złożone) i wypowiedzi wykrzyknikowe.
język oraz dynamiczna forma narracji d) Powiedz, na czym polega wierność w rekonstrukcji zdarzeń. Czemu ona
(relacja w czasie teraźniejszym, e) miała służyć?
W utworach fikcyjnych narrator często przedstawia myśli bohaterów.
cytowanie wypowiedzi uczestników Czy taki zabieg znajdziemy również w książce Aleksandra
wydarzeń). Ze względu na sposób Kamińskiego? Dlaczego?
gromadzenia informacji wyróżniamy: f) Opracuj mapę myśli dotyczącą reportażu. Wypisz cechy tego gatunku
reportaż bezpośredni (narrator dziennikarskiego.
jest uczestnikiem bądź świadkiem
zdarzeń), reportaż pośredni (narrator 3. Przeanalizujcie w zespołach argumenty przemawiające za odbiciem
przywołuje cudzą relację) i reportaż Rudego i przeciw tej akcji, które padają w tekście. Weźcie również
historyczny (narrator relacjonuje fakty pod uwagę informacje zamieszczone w części Ciekawe! (patrz obok).
na podstawie dokumentów). Wykorzystajcie schemat drzewka decyzyjnego.
Ciekawe!
W wyniku akcji pod Arsenałem uwol- Cele i wartości
niono 25 więźniów, w tym Rudego. Instrukcja – jak
Dwóch akowców zostało ciężko ran- wypełnić drzewo
nych (jak się okazało – śmiertelnie), decyzyjne
a jeden – schwytany i później rozstrze-
1
lany. Po stronie niemieckiej było 4 zabi- 1. Najpierw określcie,
tych i 9 rannych. W odwecie 27 marca w jakiej sprawie Pozytywne Pozytywne
1943 r. na dziedzińcu Pawiaka Niemcy bohaterowie musieli
rozstrzelali 140 więźniów. Rudy zmarł podjąć decyzję SKUTKI
30 marca 1943 r. na skutek obrażeń za- (sytuacja wymagająca
podjęcia decyzji).
danych przez gestapowców w czasie 2. Zapiszcie, jakimi Negatywne Negatywne
przesłuchania. Obaj oprawcy Rudego 2 celami i wartościami
zostali później zabici na rozkaz Kierow- kierują się osoby
nictwa Walki Konspiracyjnej AK. podejmujące decyzję (cele
i wartości) – pomoże wam to MOŻLIWOŚCI
przewidzieć możliwe rozwiązania.
3. Określcie możliwe rozwiązania
3
problemu.
4. Zastanówcie się i zapiszcie, jakie
4
są pozytywne i negatywne skutki Sytuacja wymagająca
wyboru poszczególnych rozwiązań. podjęcia decyzji
4. Zastanów się nad wymową ostatniego zdania z przeczytanego fragmentu.
Tablica upamiętniająca akcję Skomentuj je w kontekście rozważań dotyczących „milczących świadków
pod Arsenałem przy ul. Długiej 52 historii”.
122