Page 54 - polski 8 cz1
P. 54

Co się tyczy literatury, to ograniczać się ona ma konspektem, który układać
                                            mają uczniowie z wykładów profesora. Profesor zaś ma opowiadać uczniom
                                            po rosyjsku treść dzieł autorów polskich. Profesor mówić powinien po rosyjsku
                                            na lekcji koniecznie. Główną część ma stanowić tłumaczenie – a podrzędną
                                            tylko literatura. Nędznicy, szelmy!
                                               Wyszedłem wieczorem na miasto – i spotkałem się akurat z Ludwinią.
                                            Wiele się, wiele dowiedziałem rzeczy – a najgłówniejszą z nich była ta, że Lu-
                                            dwinia... idzie za mąż! Ach! Boże, Boże!...

                                            1  g r u d n i a. Polski. Cośmy sobie nakpili z dyrektora gimnazjum, p. Wo-
                                            ronkowa! Wczoraj przyszedł on na język polski. Wchodzi do klasy, rzuca fu-
                                            tro swoje na katedrę, przed nos p. Bemowi; potem pyta się uczniów, czego
                                            się uczą z polskiego, i każe pokazać kajeta, w których mamy pisać literaturę
        Stefan Żeromski jako uczeń          po rosyjsku. Żaden z nas nie ma nic po rosyjsku – wszyscy po polsku. Roz-
        gimnazjum w obowiązkowym            wścieczony rzuca się do p. Bema i zaczyna mu wymyślać, że źle uczy, że on
        mundurze                            poda go do dymisji itd. Oto przyjemności profesora języka polskiego!



                                            1.   Wskaż w tekście Dzienników fragmenty, które można by nazwać zapisami
                                                 kronikarskimi z życia pisarza, i te, które należałoby zaliczyć do osobistych
                                                 zapisków młodego człowieka.

        Ciekawe!                            2.   Ustal, w jakim stopniu zapiski z Dzienników mogłyby stać się podstawą
                                                 opisu historycznego czasów, w których żył Żeromski. W tym celu:
        Stefan Żeromski prowadził zapiski
        w dzienniku między 18 a 27 rokiem        a)   wymień fakty i daty,
        życia. Obejmują one okres od 19 maja     b)   wskaż fragmenty dostarczające wiedzy o nastrojach społecznych
        1882 r. do 11 października 1891 r.           w tamtych czasach,
                                                 c)   określ, jakie informacje zawarte w dzienniku byłyby nieprzydatne
                                                     w opracowaniu elementów historii Polski.

                                            3.   Na podstawie przeczytanego fragmentu opracujcie w grupach definicję
                                                 pojęcia dziennik osobisty.

                                            4.   Wskaż fragmenty, w których autor Dzienników przyjmuje role: ucznia,
                                                 syna, początkującego artysty, obywatela kraju zagarniętego przez Rosjan
                                                 i podlegającego rusyfikacji.
                                                 a)   W której roli autor występował najczęściej? Dlaczego?
                                                 b)   O jakich cechach autora można mówić na podstawie analizy
                                                     poszczególnych ról?
                                                 c)   Jakie cechy stylu narracji dostrzegasz w kolejnych fragmentach
                                                     dziennika?

                                            5.   Opracuj krótkie podsumowanie dokonań młodego Żeromskiego w różnych
                                                 obszarach życia. Które z osiągnięć można by ująć w życiorysie pisarza?

                                            6.   Na podstawie fragmentu Dzienników sporządź w zeszycie notkę
                                                 biograficzną dotyczącą pierwszych osiemnastu lat życia Stefana
                                                 Żeromskiego.

                                            7.   Wskaż fakty z życia pisarza, które znalazły odzwierciedlenie w losach
                                                 bohaterów powieści Syzyfowe prace.

                                       52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59