Page 79 - polski 8 cz1
P. 79

4.   Dlaczego literatury nie należy uważać za wiarygodne źródło informacji?
              Czym charakteryzuje się fikcja literacka?


          5.   Przypomnij definicję noweli, następnie ustal, czy Latarnika można przypisać   Nowela – krótki utwór literacki
              do tego gatunku epiki.                                                 pisany prozą, o prostej, zwięzłej
                                                                                     fabule; różni się od opowiadania
                                                                                     wyrazistym punktem kulminacyjnym –
               Cechy fabuły                                     Cechy akcji          wydarzeniem, które zmienia nagle losy

                                                                                     głównego bohatera.



                                         Latarnik




             Liczba bohaterów                                  Długość utworu




          6.   Znajdź fragmenty utworu, które ukazują rolę polskiej literatury w życiu
              emigrantów.
              a)   Co Skawiński wiedział na temat autora Pana Tadeusza?
              b)   Jakie uczucia wzbudził w nim widok polskiej książki?
              c)   Co przeżywał, czytając jej kolejne części?
              d)   Jakie obrazy pojawiały się w wyobraźni latarnika?
              e)   W jaki sposób literatura narodowa pomagała emigrantom
                   przebywającym z konieczności za granicami Polski?
                                                                                     Mowa niezależna – dosłowne
          7.   Przeczytaj definicje terminów: mowa zależna i mowa niezależna, wskaż   przytoczenie, cytowanie cudzych
              fragmenty, które są przykładem zastosowania w narracji obu sposobów    słów; w utworach literackich
              zapisu słów bohaterów w noweli Latarnik.                               polega na dosłownym przytoczeniu
                                                                                     wypowiedzi bohatera przez narratora;
          8.   Ustal, jaką mowę wykorzystano w poniższych fragmentach. Przekształć   słowa zachowują formę gramatyczną
              mowę zależną na niezależną i odwrotnie.                                i indywidualne cechy języka postaci.

              a)   Wszystko go pyta: „Pamiętasz?”.                                   Wypowiedzi wprowadzone w mowie
              b)   – Co to? – pyta Johns. – Chorzyście?                              niezależnej najczęściej mają formę
              c)   …był jakby odurzony, że pytał sam siebie, czy to prawda…          dialogu, np.:
                                                                                     – Nie mogę przyjść do szkoły. Nie!
          9.   Poniższy fragment rozmowy Falconbridge’a ze Skawińskim i przekształć   To niemożliwe! – mówił Michał.
              na narrację w formie mowy zależnej.                                    Mogą też zostać ujęte w cudzysłów
              – Skąd jesteście?                                                      i poprzedzone dwukropkiem, np.:
              – Jestem Polak.                                                        Michał mówił: „Nie mogę przyjść
              – Coście robili dotąd?                                                 do szkoły. Nie! To niemożliwe!”.
              – Tułałem się.                                                         Mowa zależna – przytoczenie
              – Latarnik powinien lubić siedzieć na miejscu.
              – Potrzebuję odpoczynku.                                               cudzych słów przez narratora
                                                                                     polegające na włączeniu wypowiedzi
          10.   Innym sposobem wprowadzenia myśli lub wypowiedzi bohatera jest       w obręb narracji. Mowa zależna
              tzw. mowa pozornie zależna. Zapoznaj się ze znaczeniem tego pojęcia,   nie odtwarza wypowiedzi bohatera
              korzystając np. ze słownika terminów literackich, następnie poszukaj   w sposób dosłowny, lecz zamienia
              w Latarniku fragmentów, w których narrator zastosował mowę pozornie    ją na zdanie podrzędne, np.: Michał
              zależną. Jaka sytuacja sprzyjała użyciu takiej narracji?               mówił, że nie mógł przyjść do szkoły.

                                                                                   77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84