Page 79 - polski 8 cz1
P. 79
4. Dlaczego literatury nie należy uważać za wiarygodne źródło informacji?
Czym charakteryzuje się fikcja literacka?
5. Przypomnij definicję noweli, następnie ustal, czy Latarnika można przypisać Nowela – krótki utwór literacki
do tego gatunku epiki. pisany prozą, o prostej, zwięzłej
fabule; różni się od opowiadania
wyrazistym punktem kulminacyjnym –
Cechy fabuły Cechy akcji wydarzeniem, które zmienia nagle losy
głównego bohatera.
Latarnik
Liczba bohaterów Długość utworu
6. Znajdź fragmenty utworu, które ukazują rolę polskiej literatury w życiu
emigrantów.
a) Co Skawiński wiedział na temat autora Pana Tadeusza?
b) Jakie uczucia wzbudził w nim widok polskiej książki?
c) Co przeżywał, czytając jej kolejne części?
d) Jakie obrazy pojawiały się w wyobraźni latarnika?
e) W jaki sposób literatura narodowa pomagała emigrantom
przebywającym z konieczności za granicami Polski?
Mowa niezależna – dosłowne
7. Przeczytaj definicje terminów: mowa zależna i mowa niezależna, wskaż przytoczenie, cytowanie cudzych
fragmenty, które są przykładem zastosowania w narracji obu sposobów słów; w utworach literackich
zapisu słów bohaterów w noweli Latarnik. polega na dosłownym przytoczeniu
wypowiedzi bohatera przez narratora;
8. Ustal, jaką mowę wykorzystano w poniższych fragmentach. Przekształć słowa zachowują formę gramatyczną
mowę zależną na niezależną i odwrotnie. i indywidualne cechy języka postaci.
a) Wszystko go pyta: „Pamiętasz?”. Wypowiedzi wprowadzone w mowie
b) – Co to? – pyta Johns. – Chorzyście? niezależnej najczęściej mają formę
c) …był jakby odurzony, że pytał sam siebie, czy to prawda… dialogu, np.:
– Nie mogę przyjść do szkoły. Nie!
9. Poniższy fragment rozmowy Falconbridge’a ze Skawińskim i przekształć To niemożliwe! – mówił Michał.
na narrację w formie mowy zależnej. Mogą też zostać ujęte w cudzysłów
– Skąd jesteście? i poprzedzone dwukropkiem, np.:
– Jestem Polak. Michał mówił: „Nie mogę przyjść
– Coście robili dotąd? do szkoły. Nie! To niemożliwe!”.
– Tułałem się. Mowa zależna – przytoczenie
– Latarnik powinien lubić siedzieć na miejscu.
– Potrzebuję odpoczynku. cudzych słów przez narratora
polegające na włączeniu wypowiedzi
10. Innym sposobem wprowadzenia myśli lub wypowiedzi bohatera jest w obręb narracji. Mowa zależna
tzw. mowa pozornie zależna. Zapoznaj się ze znaczeniem tego pojęcia, nie odtwarza wypowiedzi bohatera
korzystając np. ze słownika terminów literackich, następnie poszukaj w sposób dosłowny, lecz zamienia
w Latarniku fragmentów, w których narrator zastosował mowę pozornie ją na zdanie podrzędne, np.: Michał
zależną. Jaka sytuacja sprzyjała użyciu takiej narracji? mówił, że nie mógł przyjść do szkoły.
77